Thursday, September 12, 2013

Kota Lama Kanan

Selepas majlis perhimpunan keluarga sebelah bapa saya di Bukit Chandan, kami pergi ke Kota Lama Kanan untuk menziarahi makam-makam moyang sebelah bapa saya. Letaknya ialah di Masjid Kota Lama Kanan. Kami solat zohor di masjid tersebut. Pada plak masjid tertera sejarah ringkas masjid. Salah seorang penyumbangnya ialah Tengku Permaisuri Cik Uteh Mariah. Kalau tak silap saya, Tengku Permaisuri Cik Uteh Mariah turut memberi sumbangan terhadap pembangunan prasarana Madrasah Idrisiah. Tengku Permaisuri Cik Uteh Mariah mempunyai hubungan kekeluargaan dengan keluarga saya. Beliau merupakan saudara kandung moyang saya, Khairudin. Selesai solat dan ziarah, kami bergerak menuju ke Kuala Kangsar semula tetapi mengikut jalan kampung di tepi sungai. Mengikut laluan tersebut, terdapat satu makam yang sentiasa menjadi tumpuan pengkaji sejarah. Makam tersebut ialah Makam Tok Subang. Makam ini menggunakan batu nisan Aceh. Landmark untuk sampai ke kawasan makam ini ialah Surau Tok Subang yang terletak di tepi jalan.
 
 
 
 Plak sejarah ringkas penubuhan Masjid
 
 
Makam Tok Subang
 
 
Makam Tok Subang
 
 
 
Surau Tok Subang
 
 
Sungai Perak dan jambatan baru

No comments:

Post a Comment