Monday, January 3, 2011

Masjid an-Najihin

Sebelum tinggal di Puchong, saya dan keluarga pernah menetap di Bandar Sri Permaisuri, Cheras. Pada ketika itu, tidak ada bank, deretan kedai dan masjid seperti yang terdapat pada hari ini. Lebih kurang seminggu yang lepas, saya melewati kawasan ini. Barulah saya tahu bahawa sebuah masjid telah didirikan di kawasan ini. Masjid ini letaknya berdekatan dengan Apartmen Penara dan kompleks sekolah. Kalau tak silap saya, dahulunya tapak masjid ini pernah menjadi kawasan gerai Ramadhan. Masjid ini diberi nama Masjid al-Najihin. Berkemungkinan besar ia telah siap dibina sekitar pertengahan tahun 2009. Senibinanya agak menarik bagi saya, menggabungkan senibina lama dan baru. Mungkin kawasannya yang agak terhad maka ruang solat masjid ini mempunyai tiga aras di mana ruang solat utamanya di bahagian bahawa manakala dua aras lagi di bahagian atas.


Pandangan hadapan masjid


Papan tanda masjid


Deretan kedai yang kelihatan


Ada bilik wuduk VIP


Pintu masuk ke ruang solat utama




Doa masuk dan keluar tandas


Ruang solat utama


Pandangan kubah dari bahagian dalam

Ruang solat di bahagian atas




Mimbar


Mihrab


Aras atas


Sisi lain masjid


Menara masjid dari jauh (dari arah Salak Selatan)

No comments:

Post a Comment