Sunday, August 8, 2010

Sambutan Hari Hol Sayyidah Khadijah al-Jenderami

Ah, lapang rasanya kepala bila selesai sesi munaqasyah. Petang itu saya plan hendak membawa keluarga saya ke al-Jenderami. “Macam mana, nak pegi tak?” Tanya saya kepada isteri saya. “Kita pergi lepas maghrib ok tak?” Pinta isteri saya. “Ok”, balas saya. Selesai mengemas rumah, kami menunaikan solat maghrib di masjid yang berdekatan rumah. Selesai solat, kami bergerak menuju ke al-Jenderami. Alhamdulillah kami dapat memarkir kereta tidak jauh dari kawasan perkarangan kompleks. Alunan Maulid Simtud Durar begitu jelas kedengaran. Selesai Maulid, Habib Hassan bin Muhammad Salim al-Attas menyampaikan tausyiahnya. Asyik sungguh kami mendengar tausyiahnya yang bertemakan cinta Sayyidah Khadijah dengan Rasulullah saw. Habib mengakhiri tausyiahnya dengan meminta semua jemaah mengalunkan qasidah Ya Allahu biha Ya Allahu biha. Qasidah ini disusun oleh al-Habib Ahmad bin Muhammad al-Muhdhor ra. Akhir majlis para jemaah dijamu dengan nasi gulai kambing.

Suasana di luar

Suasana di dalam masjid ketika maulid sedang dialunkan


Habib Hassan sedang membuat persediaan untuk menyampaikan tausyiah pada malam itu

Ikhwan mengambil kesempatan bersalaman dengan para tetamu dan habaib di akhir majlis

Makan berdulang

Suasana ketika menjamu selera

Ada gerai jualan (tidak begitu kelihatan di dalam gambar)

No comments:

Post a Comment