Sunday, August 8, 2010

Malam Nisfu Sya'ban

“Camana malam ni pergi ke tak?” Saya menghubungi adik saya. “Mungkin tak dapat pergi malam ni”, kata adik saya. Saya sebenarnya memang kepingin nak pergi tapi perut tak berapa sedap masa tu. Dalam keadaan sedemikian, saya berasa lebih selesa jika mempunyai teman. Saya memaklumkan hajat saya kepada isteri saya, “Malam ini sebenornya ada majlis di Rembau”. Sebetulnya saya tidak mahu memberatkan isteri saya kerana isteri saya berpuasa pada hari itu. Tapi jawapan isteri saya benar-benar menggembirakan saya. “Jom kita pergi semua”, kata isteri saya bersungguh-sungguh. “Nanti nak berbuka?” Saya memandang isteri saya. “Singgah kat kedai, beli siap-siap. Lepas tu buka kat tengah jalan”. Hati saya berbunga-bunga bila mendengar kata-kata isteri saya. Terima kasih wahai isteri yang memahami isi hati saya. Kami bertolak ke Rembau lebih kurang jam 7 malam. Beg sekolah anak saya pun saya bawak sekali sebab kata anak saya dia ada kerja rumah. Kami berhenti di Hentian Senawang untuk menunaikan solat maghrib. Isteri saya sebelum itu telah berbuka di tengah jalan. Lebih kurang jam 8 malam, kami bertolak semula menuju ke Rembau. Kami sampai di Rembau lebih kurang jam 8.30 malam. Bulan penuh malam itu. Tidak banyak awan malam itu menyebabkan sinaran bulan begitu jelas kelihatan pada malam yang penuh berkat itu. Kedengaran qasidah sedang dialunkan dari dalam Madrasah al-Hasaniyah ketika kami sampai di situ. Teringat kata-kata syeikh ketika beliau menyampaikan syarahannya pada malam itu. Katanya,
“Para ulama berasa hairan apabila melihat Syeikh Abbas al-Mursi memuliakan orang yang berbuat maksiat berbanding dengan orang yang taat apabila mereka datang kepadanya. Kata Syeikh Abbas al-Mursi, “Orang taat datang dengan keadaan mereka merasakan diri mereka mulia. Adapun orang maksiat datang dengan keadaan mereka merasakan diri mereka hina. Ketahuilah bahawa sifat mulia itu adalah milik Tuhan sedang hina itu adalah sifat hamba. Orang yang hina itu adalah orang yang mulia kerana ia tidak mengambil sifat Tuhan”.
Majlis selesai lebih kurang jam 10.30 malam. “Kalau ngantuk tido le dulu, nanti sampai baba kejutkan”, kata saya kepada anak perempuan saya mengenangkan besok dia akan ke sekolah. Kami sampai di rumah hampir jam 12 malam dengan perasaan yang amat puas. Alhamdulillah, perut yang tak berapa sedap pun dah rasa lega.



Singgah di Hentian Senawang untuk menunaikan solat

Pemandangan wakaf tempat kami sekeluarga menunaikan solat

Cadangnya nak ambil gambar bulan penuh tapi pantulan cahaya menyebabkan gambar tak jadi

Madrasah al-Hasaniyah tempat berlangsungnya majlis

No comments:

Post a Comment