Monday, December 13, 2010

Menaiki beca bahagian 1

Urusan kami di Melaka kalau ikut jadual telah selesai di sebelah malamnya. Maka di sebelah siang esok harinya, kami bercadang untuk melihat-lihat pemandangan di sekitar bandar Melaka. Isteri saya awal-awal lagi dah berpesan, "Esok pagi kita naik beca, pusing bandar Melaka". Esok paginya, selepas sarapan, kami pun bergerak keluar ke Bandar Melaka. saya meletakkan kereta berhampiran dengan Sekolah Kebangsaan Bandar Hilir. Dari situ kami berjalan menuju ke kota A Famosa. Di situ ramai penarik beca sedang berhimpun. "Abang nak pusing bandar atau nak singgah tengok muzium?", tanya penarik beca kepada saya. Saya pun tak berapa pasti. Cuma dalam kepala saya, bagus juga kalau pergi tengok muzium. "Macam mana kira?" tanya saya. "Kalau pusing bandar, bayarannya RM 20 untuk satu beca, kalau berhenti-henti tengok muzium, bayarannya ikut jam. Satu jam RM 40 untuk satu beca", terang penarik beca. Saya pun tanpa fikir panjang, terus ambil yang tengok muzium. Tak terfikir pula saya bahawa jarak antara satu muzium dengan muzium yang lain tidaklah terlalu jauh. Lagi satu, pilihan yang saya ambil itu mengikut masa. Jika kami melawat satu muzium dalam tempoh 1/2 jam maka masa yang kami ada hanya tinggal 1/2 jam sahaja lagi. Rugi sebenarnya ambil pilihan yang itu. Sepatutnya ambil pilihan untuk pusing bandar.



Antara beca yang terdapat di bandar Melaka


Sekolah Kebangsaan Bandar Hilir


Bangunan Memorial Pengisytiharan Kemerdekaan - tidak jauh dari kota A Famosa


Kota A Famosa yang terkenal itu, di hadapannya ramai penarik beca sedang berhimpun menanti pelancong


Bangunan Stadthuys yang kini menjadi muzium sejarah Melaka. Kata si penarik beca, "Ada 29 buah muzium di sekitar kawasan ini"


Bangunan Stadthuys diiktiraf sebagai warisan kebangsaan

No comments:

Post a Comment