Wednesday, December 15, 2010

Sungai Petai Bahagian 1

Lebih kurang dua minggu lepas, saya ke Sungai Petai, Perak. Sungai Petai ini sebenarnya nama sebuah kampung yang letaknya dalam mukim Bukit Gantang. Tujuan saya ke sana ialah untuk menyudahkan kajian lapangan saya di sana. Ianya berkaitan dengan seorang tokoh ulama negeri Perak iaitu almarhum Tuan Guru Haji Ahmad Sungai Petai. Berkebetulan semasa saya ke sana, majlis ijtimak bulanan sedang berlangsung jadi dapatlah saya bertemu dengan beberapa orang anaknya. Saya juga diberi izin untuk melihat koleksi kitab Tuan Guru Haji Ahmad. Kata salah seorang anakandanya iaitu Ustaz Haji Husin, "Kitab ayah ana sebenarnya banyak tetapi dia dah jual sebahagian kitabnya di Makkah masa dia nak balik ke Tanah Melayu".


Sungai Petai, dari nama sungai inilah kampung Sungai Petai mendapat nama


Surau Ahmadiah mengambil nama sempena nama almarhum Tuan Guru Haji Ahmad. Surau ini sentiasa dimanfaatkan oleh masyarakat setempat untuk pengajian ilmu dan merupakan lokasi utama majlis ijtimak bulanan


Antara koleksi kitab Tuan Guru Haji Ahmad

1 comment: