Monday, December 13, 2010

Menaiki beca bahagian 3

"Tinggal 20 minit lagi bang", si penarik beca mengingatkan saya. Inilah perkara yang melecehkan bila ambil pilihan ikut masa. Si penarik beca membawa saya ke Muzium Kesenian Islam. Di muzium ini pun, saya tidak masuk ke dalam. Saya hanya melihat kawasan sekitar luarnya sahaja. Saya bertanya kepada penjaga kaunter, "Ada tak buku sejarah dijual di sini?" Kata penjaga kaunter, " Tak ada. Buku sejarah rasanya ada dijual di muzium sejarah, dekat dengan jam besar tu". Muzium sejarah yang dinyatakan oleh penjaga kaunter itu adalah merujuk kepada Bangunan Stadthuys. Saya dah pergi tadi bertanyakan kepada penjaga kaunter di situ. Malangnya staf yang menjual buku bercuti pula pada hari itu.


Muzium Kesenian Islam. Warna bangunan-bangunan muzium di bandar Melaka hampir sama kesemuanya


Bertentangan dengan muzium tersebut, satu kawasan sedang digali. Kata si penarik beca, "Berkemungkinan bekas tinggalan kota Melaka satu masa dahulu"


Replika nisan Sultan Malikul Saleh yang ada di luar muzium


Replika batu Tarsilah Brunei


Replika Batu Bersurat Terengganu


Kelihatan Bukit St Paul dari celah-celah bangunan muzium

No comments:

Post a Comment