Saya ke pusat pengajian Ba ‘Alawi pagi Sabtu lepas untuk mengikuti majlis pengajian yang sangat istimewa dan penuh berkah. Pengajian ini sangat istimewa kerana yang hadir bersyarah pada hari itu ialah Tuan Guru kepada Tuan Guru Syeikh Ahmad Fahmi ZamZam iaitu Syeikhuna Tuan Guru Haji Muhammad Syukeri bin Unus. Selain Tuan Guru Syeikh Ahmad Fahmi ZamZam yang mengiringi kedatangan gurunya pada hari itu, turut menyerikan majlis ialah Tuan Guru Baba Abdul Aziz al-Fathani yang turut hadir pada hari itu. Kalau tak silap saya, Tuan Guru Syeikh Ahmad Fahmi ada memaklumkan bahawa ini adalah kali pertama Syeikhuna Tuan Guru datang ke Malaysia. Antara sebab kunjungan Syeikhuna Tuan Guru ke Malaysia adalah untuk menziarahi jenazah Al-Arif Billah Al-Habib Ali bin Ja’far Al-Aydrus rahimahullah yang meninggal dunia pada petang Khamis, 13 Mei 2010 dan menghadiri majlis Maulidur Rasul dan Hari Hol Syeikh Abdul Qadir al-Jailani yang bermula pada sebelah petang Sabtu, 15 Mei 2010.
Tuan Guru Syeikh Ahmad Fahmi ZamZam mendapat ilmu-ilmu asas khususnya bahasa Arab dari Syeikhuna Tuan Guru. Syeikhuna mempunyai keahlian yang sangat luas dalam bahasa Arab. Bahkan kitab nahunya yang merupakan syarah atas matan Ajrumiyah yang berjudul Is’afuth Thalibin telah menjadi teks subjek Nahu di institusi pengajian di tempat Syeikhuna iaitu di negeri Banjar. Terdapat lebih 20 kitab berbahasa Arab telah dikarang oleh Syeikhuna Tuan Guru. Syeikhuna Tuan Guru mengadakan pengajiannya di Martapura dimana sesi pengajiannya dikenali dengan nama Sabilal Anwar. Setiap kali pengajian diadakan, lautan manusia akan hadir untuk menimba ilmu dengannya. Tuan Guru Syeikh Ahmad Fahmi melazimi pengajian Syeikhuna Tuan Guru sejak dari tahun 70-an hinggalah ke hari ini. Kata Tuan Guru Syeikh Ahmad Fahmi apabila mensifati gurunya, “Tuan guru ini bukanlah seorang penceramah tetapi beliau adalah pembentuk generasi”. Memang benar, telah ramai ulama-ulama besar lahir menerusi tangan Syeikhuna Tuan Guru. Maka kami pada hari itu sangat beruntung kerana Syeikhuna Tuan Guru telah mensyarah kitab yang dikarangnya sendiri yang kemudiannya disusun semula oleh Tuan Guru Syeikh Ahmad Fahmi. Kitab ini asalnya dalam bahasa Arab kemudian diterjemah oleh Tuan Guru Syeikh Ahmad Fahmi ke dalam bahasa Melayu/Indonesia untuk kemudahan umat Islam di Alam Melayu. Kitab ini berjudul 40 Hadith Kelebihan Ilmu dan Ulama. Kitab ini telah ditulis oleh Syeikhuna kira-kira 26 tahun yang lalu. Syeikhuna Tuan Guru telah memulakan pengajian pada hari itu dengan muqadimah diikuti dengan perbahasan tiga buah hadith yang terkandung didalam kitab tersebut. Hati saya sangat terkesan apabila melihat kemuliaan adab dan ketinggian akhlak yang dizahirkan oleh ketiga-tiga tuan guru yang sangat saya muliakan itu. Ketiga-tiga tuan guru yang sangat saya muliakan itu masing-masing memuliakan dan menghormati antara satu sama lain. Jelas terpancar perasaan kasih dan mahabbah antara mereka bertiga. Betapa kasihnya Tuan Guru Baba kepada Syeikhuna Tuan Guru apabila beliau menyapu wangian qaswah kepada wajah Syeikhuna yang mulia sambil mengucup dahi dan kedua belah pipi Syeikhuna Tuan Guru. Syeikhuna Tuan Guru pula memanggil Tuan Guru Syeikh Ahmad Fahmi sebagai anakanda apabila mahu berbicara tentang sesuatu dengannya. Allah, sejuk hati bila melihat suasana mahabbah sebegini. Peribadi ketiga-tiga tuan guru ini juga sangat tawadhu’. Begitu tawadhu’nya Tuan Guru Syeikh Ahmad Fahmi apabila beliau mengumpamakan dirinya seperti debu tayammum manakala gurunya seperti air wudhu’. Kata beliau, “Apabila air wudhu’ telah ada, debu tayammum pun tidak perlu dipakai lagi.” Begitulah halus dan indahnya bahasa Tuan Guru Syeikh Ahmad Fahmi yang sangat tawadhu’ yang meminta kami sebagai anak muridnya mengambil terus ilmu dari Syeikhuna Tuan Guru memandangkan Syeikhuna Tuan Guru telah ada disitu pada hari itu, padahal selama ini dengan Tuan Guru Syeikh Ahmad Fahmi-lah kami menghilangkan dahaga dengan meneguk pelbagai macam ilmu. Tuan Guru Syeikh Ahmad dan Tuan Guru Baba Abdul Aziz masing-masing mengingatkan kami sebagai penuntut ilmu agar tidak jemu-jemu menuntut ilmu dan jangan sekali-kali memutuskan hubungan antara anak murid dengan guru. Kata Tuan Guru Syeikh Ahmad Fahmi, “Saya tidak redha jika ada di kalangan anak murid saya memanggil saya sebagai ‘bekas guru’nya. Orang sebegini tidak dianggap sebagai anak murid kerana tidak mempunyai adab kepada gurunya. Apabila seseorang itu mula menuntut ilmu kepada gurunya maka hubungan beliau dengan gurunya itu tidak akan terputus sampai bila-bila hinggalah ke Hari Akhirat. Justeru, istilah ‘bekas guru’ tidak ada dalam kamus bagi seorang penuntut ilmu.” Sambung Tuan Guru lagi, “ Bekas menteri mungkin ada istilahnya tapi ‘bekas guru’ tidak ada istilahnya.” Tuan Guru Baba juga turut menyampaikan tazkirah kepada kami pada hari itu. Katanya, “Saya berasa sungguh seronok dengan kehadiran tuan guru (Syeikhuna Tuan Guru) pada hari ini. Beliau telah mengorbankan seluruh kehidupannya untuk menyebarkan ilmu”. Hadirin menjadi sebak bila Tuan Guru Baba berbicara tentang pengalamannya bersama almarhum al-Arif Billah al-Habib Ali bin Ja'afar al-Aydrus. Kata Tuan Guru Baba, "Kita telah kehilangan seorang bapa rohani". Selanjutnya, Tuan Guru Baba menyatakan tentang kepentingan sikap tawadhu’ dalam menuntut ilmu. Katanya, “Kita tidaklah berbangga dengan ketinggian ilmu atau kemuliaan keturunan kita tetapi kita berbangga apabila kita dapat menghilangkan sifat-sifat mazmumah dalam diri kita”. Beliau turut menekankan akan kepentingan melazimkan diri untuk hadir dalam majlis ilmu khususnya dalam majlis muqadimah kitab dan pengkhataman sesebuah kitab kerana pada waktu itu berkahnya amat banyak. Guru perlu dihormati dan dikasihi oleh para penuntut ilmu. Bahkan kata Tuan Guru Baba, “Guru itu lebih tinggi kedudukannya dari ibubapa kerana ia membimbing rohaniah kita”. Kata Tuan Guru Baba lagi, “Tidak ada istilah demokrasi dalam menuntut ilmu. Apabila berguru, hendaklah seseorang itu patuh dan taat kepada gurunya. Itulah adab seorang murid kepada gurunya kerana guru membimbing muridnya dari mula hingga akhir. Murid yang suka menyalahkan gurunya adalah murid yang takabbur dan derhaka pada gurunya. Guru yang baik pula tidak akan menceritakan keburukan orang lain serta asyik membicarakan perkara-perkara yang khilaf”. Sebelum mengakhiri majlis, Syeikhuna Tuan Guru Muhammad Syukeri bin Unus telah berkenan untuk mengijazahkan sanad ilmunya dengan katanya, “Saya mengijazahkan para hadirin akan-apa-apa yang telah diijazahkan oleh Syeikh Ahmad Fahmi”. Majlis yang bermula sekitar jam 10.15 pagi berakhir lebih kurang jam 12.30 tengah hari.
Tuan Guru Syeikh Ahmad Fahmi ZamZam mendapat ilmu-ilmu asas khususnya bahasa Arab dari Syeikhuna Tuan Guru. Syeikhuna mempunyai keahlian yang sangat luas dalam bahasa Arab. Bahkan kitab nahunya yang merupakan syarah atas matan Ajrumiyah yang berjudul Is’afuth Thalibin telah menjadi teks subjek Nahu di institusi pengajian di tempat Syeikhuna iaitu di negeri Banjar. Terdapat lebih 20 kitab berbahasa Arab telah dikarang oleh Syeikhuna Tuan Guru. Syeikhuna Tuan Guru mengadakan pengajiannya di Martapura dimana sesi pengajiannya dikenali dengan nama Sabilal Anwar. Setiap kali pengajian diadakan, lautan manusia akan hadir untuk menimba ilmu dengannya. Tuan Guru Syeikh Ahmad Fahmi melazimi pengajian Syeikhuna Tuan Guru sejak dari tahun 70-an hinggalah ke hari ini. Kata Tuan Guru Syeikh Ahmad Fahmi apabila mensifati gurunya, “Tuan guru ini bukanlah seorang penceramah tetapi beliau adalah pembentuk generasi”. Memang benar, telah ramai ulama-ulama besar lahir menerusi tangan Syeikhuna Tuan Guru. Maka kami pada hari itu sangat beruntung kerana Syeikhuna Tuan Guru telah mensyarah kitab yang dikarangnya sendiri yang kemudiannya disusun semula oleh Tuan Guru Syeikh Ahmad Fahmi. Kitab ini asalnya dalam bahasa Arab kemudian diterjemah oleh Tuan Guru Syeikh Ahmad Fahmi ke dalam bahasa Melayu/Indonesia untuk kemudahan umat Islam di Alam Melayu. Kitab ini berjudul 40 Hadith Kelebihan Ilmu dan Ulama. Kitab ini telah ditulis oleh Syeikhuna kira-kira 26 tahun yang lalu. Syeikhuna Tuan Guru telah memulakan pengajian pada hari itu dengan muqadimah diikuti dengan perbahasan tiga buah hadith yang terkandung didalam kitab tersebut. Hati saya sangat terkesan apabila melihat kemuliaan adab dan ketinggian akhlak yang dizahirkan oleh ketiga-tiga tuan guru yang sangat saya muliakan itu. Ketiga-tiga tuan guru yang sangat saya muliakan itu masing-masing memuliakan dan menghormati antara satu sama lain. Jelas terpancar perasaan kasih dan mahabbah antara mereka bertiga. Betapa kasihnya Tuan Guru Baba kepada Syeikhuna Tuan Guru apabila beliau menyapu wangian qaswah kepada wajah Syeikhuna yang mulia sambil mengucup dahi dan kedua belah pipi Syeikhuna Tuan Guru. Syeikhuna Tuan Guru pula memanggil Tuan Guru Syeikh Ahmad Fahmi sebagai anakanda apabila mahu berbicara tentang sesuatu dengannya. Allah, sejuk hati bila melihat suasana mahabbah sebegini. Peribadi ketiga-tiga tuan guru ini juga sangat tawadhu’. Begitu tawadhu’nya Tuan Guru Syeikh Ahmad Fahmi apabila beliau mengumpamakan dirinya seperti debu tayammum manakala gurunya seperti air wudhu’. Kata beliau, “Apabila air wudhu’ telah ada, debu tayammum pun tidak perlu dipakai lagi.” Begitulah halus dan indahnya bahasa Tuan Guru Syeikh Ahmad Fahmi yang sangat tawadhu’ yang meminta kami sebagai anak muridnya mengambil terus ilmu dari Syeikhuna Tuan Guru memandangkan Syeikhuna Tuan Guru telah ada disitu pada hari itu, padahal selama ini dengan Tuan Guru Syeikh Ahmad Fahmi-lah kami menghilangkan dahaga dengan meneguk pelbagai macam ilmu. Tuan Guru Syeikh Ahmad dan Tuan Guru Baba Abdul Aziz masing-masing mengingatkan kami sebagai penuntut ilmu agar tidak jemu-jemu menuntut ilmu dan jangan sekali-kali memutuskan hubungan antara anak murid dengan guru. Kata Tuan Guru Syeikh Ahmad Fahmi, “Saya tidak redha jika ada di kalangan anak murid saya memanggil saya sebagai ‘bekas guru’nya. Orang sebegini tidak dianggap sebagai anak murid kerana tidak mempunyai adab kepada gurunya. Apabila seseorang itu mula menuntut ilmu kepada gurunya maka hubungan beliau dengan gurunya itu tidak akan terputus sampai bila-bila hinggalah ke Hari Akhirat. Justeru, istilah ‘bekas guru’ tidak ada dalam kamus bagi seorang penuntut ilmu.” Sambung Tuan Guru lagi, “ Bekas menteri mungkin ada istilahnya tapi ‘bekas guru’ tidak ada istilahnya.” Tuan Guru Baba juga turut menyampaikan tazkirah kepada kami pada hari itu. Katanya, “Saya berasa sungguh seronok dengan kehadiran tuan guru (Syeikhuna Tuan Guru) pada hari ini. Beliau telah mengorbankan seluruh kehidupannya untuk menyebarkan ilmu”. Hadirin menjadi sebak bila Tuan Guru Baba berbicara tentang pengalamannya bersama almarhum al-Arif Billah al-Habib Ali bin Ja'afar al-Aydrus. Kata Tuan Guru Baba, "Kita telah kehilangan seorang bapa rohani". Selanjutnya, Tuan Guru Baba menyatakan tentang kepentingan sikap tawadhu’ dalam menuntut ilmu. Katanya, “Kita tidaklah berbangga dengan ketinggian ilmu atau kemuliaan keturunan kita tetapi kita berbangga apabila kita dapat menghilangkan sifat-sifat mazmumah dalam diri kita”. Beliau turut menekankan akan kepentingan melazimkan diri untuk hadir dalam majlis ilmu khususnya dalam majlis muqadimah kitab dan pengkhataman sesebuah kitab kerana pada waktu itu berkahnya amat banyak. Guru perlu dihormati dan dikasihi oleh para penuntut ilmu. Bahkan kata Tuan Guru Baba, “Guru itu lebih tinggi kedudukannya dari ibubapa kerana ia membimbing rohaniah kita”. Kata Tuan Guru Baba lagi, “Tidak ada istilah demokrasi dalam menuntut ilmu. Apabila berguru, hendaklah seseorang itu patuh dan taat kepada gurunya. Itulah adab seorang murid kepada gurunya kerana guru membimbing muridnya dari mula hingga akhir. Murid yang suka menyalahkan gurunya adalah murid yang takabbur dan derhaka pada gurunya. Guru yang baik pula tidak akan menceritakan keburukan orang lain serta asyik membicarakan perkara-perkara yang khilaf”. Sebelum mengakhiri majlis, Syeikhuna Tuan Guru Muhammad Syukeri bin Unus telah berkenan untuk mengijazahkan sanad ilmunya dengan katanya, “Saya mengijazahkan para hadirin akan-apa-apa yang telah diijazahkan oleh Syeikh Ahmad Fahmi”. Majlis yang bermula sekitar jam 10.15 pagi berakhir lebih kurang jam 12.30 tengah hari.
Tuan Guru Syeikh Ahmad Fahmi memulakan majlis pengajian pada hari itu
Hadirin mengambil kesempatan untuk bersalaman dengan tuan-tuan guru
No comments:
Post a Comment