Tuesday, November 30, 2010

AIKOL

Isnin pertama selepas cuti Aidil Adha, saya menziarahi Dato Hj Md Saleh di biliknya di Jabatan Undang-Undang Islam di Kuliyyah Undang-Undang Ahmad Ibrahim atau ringkasnya AIKOL di UIA. Hasil pertemuan dengan Dato' yang berlangsung lebih kurang sejam lebih, dapatlah saya menambah beberapa maklumat seperti yang telah diberikan oleh adindanya sebelum ini iaitu Ustaz Zakaria berkenaan dengan riwayat hidup ayahanda mereka iaitu Tuan Guru Haji Ahmad. Dari cerita Dato' barulah saya tahu bahawa Tuan Guru Haji Ahmad bersahabat baik dengan Tuan Guru Haji Ahmad Badawi dan Tuan Guru Haji Ahmad al-Fusani (Patani). Di akhir pertemuan, Dato' menghadiahkan buku tulisannya kepada saya.


AIKOL


Jabatan Undang-Undang Islam, AIKOL


Buku yang dihadiahkan kepada saya. Buku ini asalnya ditulis oleh Prof Dr Abdul Karim Zaidan, kemudiannya diterjemahkan oleh Dato' Haji Md. Saleh Haji Ahmad. Buku ini pernah diterbitkan sekitar tahun 1990-an tetapi ianya dikeluarkan dalam tiga jilid (kalau tak silap saya). Buku yang terbaru ini menghimpunkan ketiga-tiga jilid tersebut.

No comments:

Post a Comment