Tuesday, November 30, 2010

Tuan Guru Haji Abdullah Perlis

Salah seorang tokoh ulama yang sangat berjasa di mukim Bukit Gantang ialah Tuan Guru Haji Abdullah Perlis. Ramai anak muridnya menjadi tokoh ulama dan pemimpin masyarakat. Salah seorang darinya ialah Tuan Guru Haji Ahmad, Kampung Sungai Petai. Saya menziarahinya warisnya iaitu anakandanya, Ustaz Ghazali dan Ustaz Ibrahim. Saya bersama ayahanda saya menziarahi Ustaz Ghazali terlebih dahulu. Sebenarnya Ustaz Zakaria, anakanda Tuan Guru Haji Ahmad yang saya temui terlebih dahulu di awal pagi mencadangkan kepada saya agar bertemu dengan Ustaz Ghazali jika ingin mendapatkan maklumat tentang Tuan Guru Haji Abdullah Perlis. Kata Ustaz Zakaria, "landmark rumahnya ada kedai jual handphone dan tong gas". Dari Toko Buku Sinar Bahagia, kami terus bergerak menuju ke Kampung Sungai Petai. Rumahnya betul-betul di tepi jalan. Betullah kata Ustaz Zakaria, di sebelah rumahnya ada sebuah kedai handphone. Di belakang kedai, ada lambakan tong gas masakan. Kami masuk ke dalam kedai. Hanya ada seorang remaja yang sedang menjaga kedai. "Kamu ini anak Ustaz Ghazali ke?" Tanya saya. "Ya", jawabnya. Menurutnya, ayahnya tiada di rumah. Dia keluar tapi tidak diberitahu ke mana. Kami mengambil keputusan untuk menunggu. Setengah jam kemudian, isterinya muncul di kedai. Rupanya dia juga tidak tahu ke mana suaminya pergi. Lalu saya mengambil keputusan untuk mendapatkan maklumat tentang Tuan Guru Haji Abdullah Perlis dari isterinya. Isterinya, Hajjah Aisyah mencadangkan kepada kami agar berjumpa dengan abang kepada Ustaz Ghazali iaitu Ustaz Ibrahim jika hendak tahu lebih lanjut tentang Tuan Guru Haji Abdullah Perlis. Lebih kurang 15 minit selepas itu, setelah mengucapkan terima kasih atas maklumat yang diberikan kami pun berangkat pulang.


Kedai milik keluarga Ustaz Ghazali


Pemandangan jalan menuju ke Kampung Sungai Petai dari bangunan kedai


Pemandangan jalan menuju ke Jelutong dari bangunan kedai


Pandangan kedai di sisi hadapan

1 comment: