Wednesday, July 13, 2011

Salasilah

Dalam ruangan chatbox, saudara Shahtun ada menyebut tentang salasilah keluarganya yang telah diberikan oleh nyang (moyang) saya iaitu almarhum Hamam kepada datuk Shahtun yang bernama Mohd Sham. Baru-baru ini saya mempunyai sediikit kelapangan dan berkesempatan membelek-belek salasilah lama yang disusun oleh nyang saya satu masa dahulu. Dalam salasilah tersebut, dinyatakan bahawa datuk kepada saudara Shahtun bernama Mohd Sham yang merupakan satu-satunya anak kepada Pandak Makah. Pandak Makah dan nyang saya iaitu Hamam adalah adik beradik. Kesemua mereka adalah lima beradik. Yang tua bernama Mohd Nusi. Kedua, ialah Pandak Makah. Ketiga, Yahaya. Keempat, nyang saya iaitu Hamam. Dan yang bongsu ialah Hajar. Ayahanda kepada nyang saya dan juga moyang kepada Shahtun adalah Haji Ishak. Beliau lahir pada tahun 1852. Haji Ishak berkahwin dengan Wan Ngah Fatimah binti Wan Abas. Pada lembaran akhir salasilah ini, tercatat tarikh nyang saya menyusun salasilah ini iaitu pada 24 Ogos 1919. Terima kasih kepada almarhum nyang kerana telah menyusun salasilah yang sangat bernilai ini. Al-Fatihah untuk almarhum Nyang!

No comments:

Post a Comment