Saturday, September 3, 2011

Graha

Berdasarkan catatan ujung dalam satu makalah tulisan Prof Shaharir Mohd Zain, graha bermakna planet dalam istilah Melayu lama. Istilah-istilah Melayu lama sememangnya sangat menarik dan wajar diketengahkan. Bayt al-Hikmah, sebuah pusat ilmu mutakhir yang dilancarkan oleh Yayasan Sofa pada 23 Syaaban 1432 H bersamaan dengan 24 Julai 2011 telah menggunakan istilah graha ini sebagai tagline nya. Tagline penuhnya, "Graha Kajian dan Keilmuan Islam. Sedap bukan?

Bayt al-Hikmah merupakan satu lagi mercu tanda yang wajar diberi perhatian dan diberi sokongan oleh umat Islam khususnya di negara ini. Ini adalah kerana ia menempatkan pusat penyelidikan dan pendidikan, kolej, perpustakaan, pusat bahasa, madrasah pengajian dewasa dan banyak lagi yang berkaitan dengan perkembangan ilmu dan ma'rifah dalam dunia Islam. Penubuhan pusat ilmu ini adalah diinspirasikan dari pusat intelektual dan keilmuan zaman kerajaan Abbasiyah yang juga memakai nama Bayt al-Hikmah. Cetusan idea untuk menghidupkan semula sejarah Bayt al-Hikmah yang sangat unggul satu ketika dahulu telah digerakkan oleh Penaung Yayasan Sofa iaitu Tuan Guru Yang Mulia al-Musnid Syeikh Muhammad Fuad Kamaludin al-Maliki.

Pada hari perasmian pusat ilmu tersebut, sebuah buku yang bertajuk 40 Hadith Fadhilat Ilmu telah dilancarkan bersempena dengan majlis berkenaan. Isi kandungan buku tersebut telah dipetik dati kitab yang berjudul al-Durar al-Munif fi Talabi al-Ilm al-Syarif al-Musil ila Ridha al-Malik al-Latif karangan muhaddith yang alim lagi wara' di Maghribi iaitu al-Allamah al-Muhaddith Abu al-Jamal Muhammad al-Tahir ibn al-Hasan al-Kattani.


Majlis bermula


Antara koleksi kitab yang ditempatkan di tingkat atas


Lagi koleksi kitab


Buku yang dilancarkan pada hari itu


Penerangan tentang Bayt al-Hikmah di bahagian belakang buku

No comments:

Post a Comment