Saturday, September 3, 2011

Haji Sulaiman

Saya dan keluarga ke Kuala Kangsar pada hari raya keempat. Kami menziarahi bapa saudara yang mesra kami panggil sebagai Ayah Shid. Beliau adalah adik kepada bapa saya. Saya berpeluang melihat satu salasilah yang berkaitan dengan keluarga temenggong Perak yang berada dalam simpanannya. Apapun dalam salasilah itu, hanya nama moyang saya yang bernama Hamam (ayah kepada opah saya) dan Wan Rogayah (bonda kepada datuk saya yang bernama Ahmad Rafaai) sahaja ada tercatat. Manakala nama Haji Sulaiman yang merupakan ayah kepada moyang saya iaitu Khairudin tidak tercatat dalam salasilah itu. Ayah Shid kemudiannya mengajak kami bertemu dengan kenalannya yang kalau tak silap saya juga ada mempunyai hubungan persaudaraan. Kenalan Ayah Shid itu mempunyai salasilah keluarga yang agak lengkap tetapi masih tidak mempunyai catatan tentang Haji Sulaiman. Salasilah keluarganya kalau tak silap saya bersambungan dengan Arung Bone di Sulawesi. Apapun saya tetap mengumpul kesemua salasilah yang kami perolehi pada hari itu dan membuat salinannya. Kata ayah saya, memang agak susah nak cari maklumat tentang Haji Sulaiman kerana Haji Sulaiman orang perantau. Lagipun seingat ayah saya, nendanya iaitu Wan Rogayah tidak pernah sekalipun bercerita tentang bapa mertuanya yang bernama Haji Sulaiman itu. Sekadar info, Haji Sulaiman adalah ayahanda kepada Permaisuri Uteh Mariah yang berkahwin dengan Sultan Idris I. Permaisuri Uteh Mariah dengan moyang saya yang bernama Khairudin adalah adik beradik.



Membuat salinan salasilah di bandar Kuala Kangsar

Isteri saya sempat snap gambar pokok getah tertua di Malaysia

No comments:

Post a Comment