Thursday, January 7, 2010

Al-Kisah

Saya ke Shah Alam bersama isteri saya tengah hari tadi. Tujuan ke sana atas urusan madrasah iaitu mengambil buku teks bagi sesi pengajian 2010. Lokasi setiap pembekal ini sebenarnya agak jauh antara satu sama lain. Sebagai contoh, di Shah Alam ada du a syarikatpembekal buku teks. Satu di Seksyen 27 dan satu lagi di Taman Teknologi Subang. Sebahagian pembekal lain pula bertaburan di serata tempat di sekitar Lembah Kelang misalnya di Batu Caves, Balakong, Cheras dan sebagainya. Kami ke Seksyen 27 terlebih dahulu untuk mengambil buku teks Jawi. Kami ke Taman Teknologi Subang lebih kurang pukul 2 petang setelah menikmati hidangan tengah hari di Seksyen 13. Kami menjamu selera di Agora. Menu yang dijamah ialah nasi ayam. Selepas makan, saya singgah sekejap di sebuah kedai buku milik rakan saya, Anwar yang hanya beberapa pintu sahaja dari Agora. Kedainya terletak di bawah Persidam, pusat pengajian ilmu-ilmu Islam yang dikendali oleh Ustaz Aleh. Anwar menguruskan kedainya secara sepenuh masa. Boleh tahan juga kedai sahabat saya ini. Banyak juga buku-buku yang sukar didapati ditempat lain ada dijual disini. Jika ada yang berhajat hendak memiliki koleksi al-Kisah keluaran terdahulu, maka bolehlah datang berkunjung ke kedai sahabat saya ini. Selain majalah al-Kisah dan beberapa buku terjemahan dari kitab-kitab jawi lama, saya turut membeli buku yang ditulis oleh Oman Faturrahman yang berhubung dengan Tarekat Syatariyah di Minangkabau. saya belum meneliti habis isi kandungan buku ini. Kalau tak silap saya isi kandungan buku ini adalah merupakan kajian PhD beliau.

Kedai buku milik sahabat saya, Anwar. Nama kedai ini ialah al-Sunnah

No comments:

Post a Comment