Wednesday, January 13, 2010

Kunjungan Habib Umar bin Hafiz

Habib Umar datang lagi ke bumi bertuah ini. Kali terakhir ulama besar ini datang ke Malaysia ialah pada tahun 2008. Ketika saya melihat poster besar beliau di masjid berdekatan rumah saya, hati saya mula berkata, Tahun ini pasti ramai yang akan datang memandangkan tahun lepas beliau tidak dapat datang. Berdasarkan kepada jadual rangka lawatan habib, sepatutnya habib singgah di sini tahun lepas tetapi disebabkan ada urusan penting di Yaman maka beliau terpaksa membatalkan lawatannya. Tepat telahan saya. Masjid sudah mula penuh sesak terutamanya selepas Asar. Saya sampai di USJ sekitar jam 6.30 petang. Ketika sampai, kedengaran qasidah Ya Sayyidi sedang dialunkan. Kunjungan saya kali ini agak istimewa kerana selain membawa keluarga, saya juga turut membawa guru-guru madrasah saya bersama. Walaupun hujan turut agak lebat namun itu tidak menghalang ribuan para jemaah datang mengunjungi masjid ini. Bertemu dan duduk bersama-sama dengan ulama besar seperti Habib Umar adalah sesuatu perkara yang tidak boleh dilepaskan begitu saja. Alhamdulillah, tempat parkir agak mudah. Walaupun kereta pengunjung agak banyak tetapi dengan bantuan anggota Rela yang bertugas masalah kesesakan dan tempat meletak kenderaan dapat diatasi dengan baik. Saya memarkir kereta di bahagian bawah bangunan yang bersebelahan dengan masjid. Saya tidak pasti bangunan apa. Asalnya, saya berniat hendak memarkir kereta dihadapan rumah adinda saya yang letaknya tidak jauhnya dari masjid tetapi adinda saya terlebih dahulu menghubungi saya dan memaklumkan bahawa kawasan rumahnya telah penuh dengan kenderaan jemaah.
Sebelum maghrib, kalau tak silap saya ada dua orang tokoh telah memberikan sedikit tazkirah kepada jemaah yang hadir. Dua tokoh tersebut ialah Habib Hassan dari Singapura dan Habib Soleh al-Jufri dari Indonesia. Sebaik azan maghrib selesai dilaungkan, dewan solat utama masjid tiba-tiba sahaja black-out. Rupanya black-out tersebut adalah disebabkan oleh alat perakam video yang dicucuk oleh jemaah pada salah satu soket yang ada didalam masjid. Mungkin disebabkan terlalu banyak alat perakam video dicucuk pada soket maka beban elektrik tidak dapat tertampung lalu mencetuskan ‘trip’ pada ketika itu. Mujurlah masalah itu dapat diatasi beberapa minit selepas itu. Sebaik lampu kembali pulih, kedengaran pengumuman dari jawatankuasa pengelola memaklumkan tentang ketibaan Habib. Langsung Habib diminta menjadi imam solat maghrib pada hari itu. Selesai solat maghrib, majlis disambung dengan bacaan maulid Dhiaul Lami’ yang disusun sendiri oleh Habib Umar. Telah lama saya menunggu saat ini. Hati mula bergetar-getar bila intro maulid bermula. Bacaan maulid ini sangat istimewa bagi saya kerana ia menimbulkan getaran didalam diri saya yang saya sendiri tidak dapat mengungkapkannya dengan kata-kata setiap kali apabila saya membacanya terutamanya apabila sampai pada part mahallul qiyam. Satu perasaan yang sangat indah apatah lagi apabila dibaca dalam majlis yang sebegini besar. Selesai maulid, majlis disambung dengan tazkirah oleh Syeikh Abdul Karim yang berasal dari Australia dan Syeikh Abdul Fattah. Selepas itu barulah Habib Umar naik kepentas utama bersama-sama dengan Habib Ali Zainal Abidin al-Hamid selaku penterjemah malam itu. Inilah acara yang ditunggu-tunggu. Ribuan jemaah seperti sudah tidak sabar lagi hendak mendengar mutiara kata yang keluar dari mulut habib. Dalam tazkirah yang disampaikannya, habib menekankan tentang anjuran mengasihi dan mencontohi ahlul bait dan para sahabat. Hampir sejam habib berbicara tentangnya dan sebelum mengakhirinya, habib membaca doa munajat seperti lazimnya. Inilah kemuncak majlis pada malam itu. Saat Habib memulakan doa munajat, air mata dan esak tangis dengan mudahnya keluar tanpa tertahan-tahan lagi oleh kebanyakan para jemaah. Begitu terkesan sekali para jemaah apabila mendengar habib berdoa. Majlis berakhir sekitar jam 10.30 malam. Saya menganggarkan hampir 10,000 orang hadir pada malam itu. Rasanya bilangan hadirin kali ini lebih ramai dari bilangan yang hadir di masjid yang sama pada tahun 2008. Pada wajah setiap jemaah, terpancar kepuasan yang amat sangat setelah dapat duduk bersama-sama dalam majlis yang penuh barokah itu. Apapun para jemaah tidak dibenarkan bersalaman dengan habib diakhir sesi untuk memberi ruang kepada habib berehat memandangkan jadual habib sangat padat. Selesai majlis, kami bergerak menuju ke sebuah restoran di Puchong Perdana. Isteri saya berhajat nak makan roti nan. Melihat roti nan yang dipesan isteri saya, terliur pulak saya. Apa lagi, order satu roti nan beserta dengan kuah kambing.




Jemaah memberi perhatian kepada tazkirah yang disampaikan oleh tokoh sebelum solat maghrib

Rasanya sekitar 10,000 orang hadir pada petang itu

Syeikkh Abdul Fattah sedang memberi tazkirah kepada jemaah. Menyusul selepas Syeikh Abdul Fattah ialah Habib Umar bin Hafiz

Majlis selesai sekitar jam 10.30 malam

Booklet yang berisi qasidah, wirid, hizb dan maulid. Booklet ini diedarkan kepada jemaah yang hadir pada hari itu

No comments:

Post a Comment