Tuesday, September 14, 2010

4 Syawal 1431

"Kalau nak beli minyak gamat, baik kita pergi terus ke kilang dia", bonda mertua saya memberikan cadangan. Lagipun bonda mertua saya kenal dengan pengusaha minyak gamat. Pagi itu, kami sekeluarga ke Warisan Salju. Letaknya di Bayas, beberapa km dari Kuah. Kalau tak silap saya, pengusahanya kini adalah generasi yang ke-3. Katanya, selain di Langkawi, mereka juga ada sebuah kilang di Kelantan dan pusat pemasaran di Kuala Lumpur. Sambungnya lagi, kalau berminat untuk menjadi pengedar di sekitar Kuala Lumpur, bolehlah berhubung dengan pejabatnya di sana. Sempat juga saya berbual-bual dengan pengusaha syarikat tersebut tentang pengalamannya mengendalikan perniagaan. "Ada juga beberapa produk kami yang masuk iklan dalam TV", kata pengusaha syarikat tersebut yang dikenali dengan nama Encik Noor Muhammad kepada saya.
Di sebelah petang, saya membawa anak-anak saya dan seorang anak saudara saya bersiar-siar di tepi pantai yang tidak jauh dari Masjid al-Hana, Kuah. Sebaik sahaja kami sampai di gigi pantai, ada seorang lelaki India yang lengkap dengan backpackernya datang menghampiri anak-anak saya. "Mari sini uncle nak bagitau. Kalau jumpa botol plastik dan sisa buangan, sila kumpul dan buangkan ke dalam tong sampah", kata lelaki India itu. Lelaki India itu kemudiannya menghampiri saya. "Memang hari-hari saya datang sini. Setiap orang yang saya jumpa pasti saya akan maklumkan kepada mereka tentang kepentingan menjaga alam sekitar. Menjaga alam sekitar sangat penting untuk generasi akan datang. Kalau kita tidak menjaganya, sudah pasti generasi akan datang tidak dapat menikmati keindahan pantai seperti yang kita nikmati hari ini", kata lelaki India itu kepada saya dengan penuh bersemangat.




Gamat yang telah dikeringkan

Yang diluar kotak kaca itu ialah Raja Kayu

Gambar gamat

Bahan-bahan yang berkaitan dengan perubatan tradisional

Produk-produk keluaran Warisan Salju

Encik Noor Muhammad, pengusaha Warisan Salju

Salah sebuah kompleks beli-belah di pekan Kuah

Laluan di pekan Kuah

Haji Ismail Group - antara kedai beli-belah yang paling banyak mempunyai cawangan di Langkawi

Laluan ke pantai bersebelahan dengan Masjid al-Hana

Pemandangan di pesisir pantai

Dataran Lang boleh nampak dari sini

Sisi sebelah kanan dari pesisir pantai




Lelaki India yang prihatin dengan alam sekitar. Katanya setiap hari beliau akan datang ke sini, berjalan kaki dan mengutip sisa pepejal, sampah dan sebagainya agar tidak mencemar pantai


Kelihatan kapal-kapal berlabuh







Pemandangan dari jeti pelancongan

Pekan Rabu Langkawi dari tempat letak kereta menghadap pantai

No comments:

Post a Comment