Tuesday, September 14, 2010

Pra-syawal 1431 Hijrah

Tahun ini kami pulang agak lewat ke kampung. Lazimnya, kami pulang beberapa hari lebih awal menjelang raya tetapi tahun ini kami pulang sehari sebelum raya. Sebelum bertolak, saya ada menghubungi LLM untuk mengetahui keadaan lebuhraya samada sesak atau tidak. "Jalan ok encik. Encik nak balik mana?"Tanya petugas ketika dihubungi. "Taiping", jawab saya. "Kalau ke Taiping, memang elok sangat la time ni", balas petugas. Saya semak jadual cadangan LLM. Untuk ke Taiping, jadual yang dicadangkan ialah dari pukul 11 pagi hingga 4 petang. Kami mengemas barang. Lebih kurang jam 2.30 petang, kami memulakan perjalanan. Buat pertama kali, kami mengambil laluan keluar Nusaputra menuju ke tol keluar Putrajaya. Dari situ kami mengambil laluan ELITE dan seterusnya menyusuri laluan Guthrie. Lebih kurang setengah jam kemudian, kami mula memasuki PLUS. Alhamdulillah, jalan ok sepanjang perjalanan. Kami sampai di tol Changkat Jering sekitar jam 5.30 petang. Orang ramai memenuhi kawasan sekitar Pasar Changkat Jering. Beli juadah untuk berbuka agaknya. Selanjutnya kami mengambil jalan Air Kuning untuk ke Taiping. Dalam congakan saya, ada sekitar 10 buah gerai yang menjual lemang panas di sepanjang jalan.
Usai solat tarawih malam itu, saya bertanya kepada isteri saya samada nak keluar pekan atau tak. "Nak beli apa?" Tanya isteri saya. "Rasa macam nak tengok kopiah", balas saya setelah terlupa nak bawak kopiah spare. Kami keluar ke pekan Taiping. Lokasi yang ditujui ialah di sekitar Bazar Melayu. Parking penuh malam itu. Kami terpaksa parking agak jauh, di hadapan sebuah kedai salun rambut Cina di satu selekoh yang berhampiran dengan bangunan KWSP, itupun setelah dua kali pusing cari tempat parking. Ramai sungguh orang malam itu. Kawasan tumpuan orang ramai ialah di laluan antara The Store (dahulunya Supermarket Taiping) hingga ke The Store (dahulunya Taiping Jaya). Khabarnya ada jualan lelong malam tu. Entahla, saya tak terasa pun nak masuk kawasan itu. Kami cuma pergi ke Ikhwan Abadi. Saya beli satu kopiah manakala isteri dan anak-anak saya membeli barang-berang keperluan yang lain. Ternampak pula satu buku menarik dalam kedai Ikhwan. Buku menarik yang dimaksudkan ialah Furu' al-Masail wa Usul al-Wasa'il yang ditulis oleh Syeikh Daud Abdullah Fathani yang kemudiannya diolah semula oleh Dato Abu Hassan Din al-Hafiz. Tanpa fikir panjang, terus saya sambar buku tersebut. Memang puas hati. Sebab malam tu malam raya, maka dapatlah diskaun istimewa dari peniaga kedai tersebut.


Pasar Changkat Jering sehari sebelum Hari Lebaran

Beli kopiah di Kedai Ikhwan Abadi

Kitab Furu' al-Masa'il yang dikeluarkan oleh Telaga Biru

No comments:

Post a Comment