Thursday, November 28, 2013

PIIACUF

PIIACUF adalah singkatan bagi Putrajaya International Islamic Arts and Cultural Festival. Ia berlangsung dari 1 - 10 November yang lepas di Dataran Putrajaya berhampiran dengan Masjid Besi. Tema acara ini ialah dari Andalusia ke Putrajaya. Takde dalam plan pun sebenarnya nak pergi ke tempat ini cuma pada satu malam tu kebetulan saya dan keluarga lalu Putrajaya dan nampak macam ada acara di Dataran. Orang pun tak ramai malam tu. Saya rasa malam tu adalah malam 7 November. Disebabkan orang tak ramai, parking pun senang. Kami pun berlegar-legar di lokasi acara. Ada ruang pameran, jualan dan pentas. Kami meninjau kawasan pameran terlebih dahulu. Ada penerangan tentang tokoh-tokoh Andalusia dan beberapa artifak yang berkaitan dengan warisan ketamadunan Islam dan Nusantara. Laluan pameran tembus ke ruang jualan. Harga jubah murah. Saya beli, isteri saya pun beli, anak-anak pun beli. Ruang yang jadi tumpuan ialah seni kaligrafi. Kami ke tempat Gajir. Saya minta Gajir tuliskan nama kami sekeluarga mengikut bentuk capal Nabi saw. Yang saya punya siap pada masa itu juga. Manakala yang lain saya terpaksa ambil esoknya. Esoknya saya datang lagi. Bayaran yang dikenakan sangat berpatutan. Untuk saiz A4, baru RM 15. Kalau tulisan saiz kecil, baru RM 3. Seingat saya ada tiga empat kali juga saya datang termasuk program Habib Syech . Ramai orang pada hari itu. Saya suka dengan qasidah ala 'medley' yang dipersembahkan. Kalau program ini dijadikan acara tahunan bagus juga. Harap-harap tahun hadapan ruang pameran diperbanyakkan lagi. Informasi tentang tokoh-tokoh ulama khususnya Nusantara patut dimasukkan sekali.
 
Penuh warna-warni
 
 
Peta lokasi
 Replika Batu Bersurat Terengganu
Artifak warisan Islam
 
 
 
 
 
 
 
 
Ruang pentas
 
Ruang jualan
Acara Habib Syech
 
Ada yang berharga sampai RM 25 K
 
 
Team Gajir
Ruang pameran Iran
 
 Ruang Khat Kufi
 
Ruang pameran Morocco (Maghribi)
Gajir sedang menulis nama saya
 
 
Acara Habib Syech. Ribuan yang hadir

No comments:

Post a Comment