Friday, June 24, 2011

Aniaya

“Ambil kad ni bang. Abang tak payah bayar kalau abang tak pakai”, beria-ria si agen telco mengunjukkan kad post-paid kepada saya. “Betul ke tak payah bayar kalau saya tak guna?” saya agak ragu-ragu. “Betul bang. Ambil je bang”, si agen meyakinkan saya. Lemas dengan pujukan yang sebenarnya lebih ke arah paksaan maka saya pun mengambilnya. Sepuluh tahun kemudian, ketika saya berhajat hendak menukar nombor pre-paid saya ke post-paid, saya dimaklumkan bahawa saya ada outstanding lebih kurang RM 400. Terkejut saya. Bila masa pulak saya pernah guna post-paid. Lalu teringat saya pada kad post-paid yang saya dipaksa ambil beberapa tahun sebeluumnya. Kalau nak buka juga akaun maka saya perlu selesaikan outstanding tu dahulu. Akhirnya saya terus guna pre-paid tanpa menukar ke post-paid. Cuma semalam apabila isteri saya mengajak saya ke pusat khidmat pelanggan langsung saya selesaikan outstanding tersebut walaupun dengan hati yang sangat berat. Sebabnya memang saya tak pernah guna. Dalam hati saya tertanya-tanya, Agaknya berapa banyaklah duit yang terkumpul dari orang-orang yang teraniaya macam saya.

No comments:

Post a Comment