Friday, June 10, 2011

Semangat

Hujan mulanya rintik-rintik kemudian menjadi semakin berat sebaik saya sampai di Taman TAR. Perut mula berkeroncong tanda perlu diisi. Usai cari parking, saya meninjau gerai makan. Ada gerai rojak dan cendol. Tanpa fikir panjang, saya pesan satu. Hujan makin lebat. Saya cari tempat. Sebelah saya ada seorang pemuda atau mungkin remaja. Berbaju t-shirt gelap dan berseluar jeans. Nampak macam basah sikit pakaiannya, mungkin sebab redah hujan. Dia baru selesai menghabiskan rojaknya sedang saya baru nak mula. Selesai makan, tergerak hati nak sembang. “Dari mana?” Jawab remaja itu sambil mula mengeluar kotak rokoknya, “Dari UK Heights”. “Dengan siapa?” “Sorang. Naik motor”, jawabnya. “Selalu Jumaat kat sini ke?” Tanya saya lagi. “Selalu juga. Saya suka datang sini terutama bila imam yang semangat tu baca khutbah”, jawabnya. Imam semangat baca khutbah? Saya cuba mengingat yang mana satu. “Ooh itu Syeikh Fuad. Kebetulan hari ini, syeikh akan khutbah”, kata saya kepadanya. “Ooh baru saya tahu namanya Syeikh Fuad. Saya suka khutbah yang disampaikannya. Penuh perasaan”, jawabnya juga dengan penuh perasaan. “Pernah datang pengajiannya?” Tanya saya kembali. “Tak…saya tak pandai mengaji”, jawabnya sangkut-sangkut. “Adik datang je, duduk dan dengar”, kata saya balik. Saya berfikir seketika. Saya dapati semangat remaja ini cukup kuat. Sanggup meredah hujan semata-mata kerana nak dengar khutbah yang disampaikan oleh Syeikh. Remaja-remaja seperti ini wajar didekati, diberi perangsang dan ditunjukkan jalan. Raut wajahnya membayangkan ia dahagakan sesuatu, ilmu! Azan berkemundang dan saya mohon diri. Dalam hati saya, mudah-mudahan remaja tersebut dan juga remaja-remaja lain akan terbuka hati untuk menghadiri majlis ilmu. Amin.

No comments:

Post a Comment