Friday, June 10, 2011

Gula

"Nah cuba rasa daun nih", kata adik bongsu saya, Imran sambil menyuakan sehelai daun yang baru dipetiknya. "Daun apa nih?" Saya teragak-agak hendak mengambilnya. "Rasa le dulu. Daun nih manis", kata adik saya lagi. "Manis?" Saya pun memasukkannya ke dalam mulut. "Ha'ah. Manis. Daun apa nih?" Sedap juga rasa daun nih. "Manis kan. Ni namanya daun stevia. Elok untuk orang kencing manis", kata Imran. "Daun nih tak hasilkan glukos. Glukos diambil dari sumber makanan lain", jelas adik saya yang seorang lagi, Azri. Saya tak berapa pandai sangat dalam bab ni. Tapi kata mereka daun ini elok untuk orang yang menghidap kencing manis. Harga sepokok RM 12. Itu harga yang dijual di sekitar Taiping. Pokoknya boleh naik setinggi 2 meter. Wallahualam.


Pokok Stevia (masih kecil lagi)



Tanam dalam pasu je



No comments:

Post a Comment