Tuesday, July 28, 2009

Ahad yang Dingin, Pesta Buku Selangor 2009

Hujan lebat dari sebelah malam berlanjutan hingga ke pagi Ahad. sengaja saya letakkan timba di tepi longkang untuk melihat tinggi mana takungan air didalamnya. Ternyata, hujan malam tu memang lebat. Penuh satu baldi. Air hujan tu saya gunakan buat menyiram anak-anak pokok buah-buahan di laman rumah. Hujan adalah rahmat. Sebenarnya dah lama tak hujan. Pokok saya banyak yang dah layu sebab cuaca semenjak dua menjak ni panas sangat. Agaknya bulatan elips kita mengelilingi matahari dah makin mengecil kut dan matahari menjadi semakin dekat dengan kita, Wallahualam. Apapun lebih kurang pukul 9.00 pagi, saya bertolak ke al-Jazari. Disebabkan jalan agak lengang, saya sampai 1/2 jam kemudian. Sempatlah saya pergi membeli suratkhabar di kedai yang berdekatan dan baca dua tiga topik penting yang terpampang di dada akhbar hari itu. Syeikh memulakan syarahan lebih kurang jam 10 pagi. Syarahan ditamatkan agak awal kerana Syeikh ada urusan. Saya kemudiannya bergerak menuju ke kedai Pak Jawahir kerana menurutnya kedai buka pukul 11 pagi. Tapi bila saya sampai, kedai belum dibuka lalu saya ke Perpustakaan Negara Malaysia. Khabarnya ada jualan buku stail car boot sale. Jenuh saya mencari tempat parkir. Akhirnya saya mengalah apabila tiada tempat kosong dan saya terus pulang. Petangnya, saya bersama keluarga pergi ke Pesta Buku Selangor 2009 yang diadakan di Kompleks PKNS. Saya mengharapkan sesuatu di Pesta Buku ini maksudnya yang lebih baik dari Pesta Buku sebelumnya tetapi gagal. Pesta Buku kali ini tidak banyak bezanya dengan tahun lepas. Skala saiz Pesta Buku terlalu kecil bagi saya walaupun dinyatakan bahawa ia adalah sambutan peringkat negeri. Bagi saya, pesta buku seharusnya berskala besar. Selain daripada itu, harga buku yang dijual juga memainkan peranan. Seharusnya dalam pesta buku, harga buku yang ditawarkan mestilah jauh lebih rendah dari pasaran biasa. Bagi saya kalau setakat diskaun 5% atau 10%, itu bukanlah pesta buku namanya. Pengalaman saya bersembang dengan beberapa rakan yang pernah berkunjung ke Pesta Buku di Indonesia misalnya di Jogjakarta atau di Jakarta sangat jauh bezanya dengan Pesta Buku di tempat kita. Disana, lambakan buku dijual oleh pelbagai penerbit dengan harga yang ditawarkan berkali-kali ganda lebih murah dari harga pasaran biasa. Namun, ini hanyalah pandangan peribadi saya. Apapun dari pulang tangan kosong, saya beli dua buah buku. Satu buku yang ditulis oleh Tuan Guru Dato Haji Saleh bertajuk Risalah al-Ahkam. Memang dah lama saya nak beli buku ni tapi asyik tertunda saja. Dan satu lagi ialah buku biografi tentang almarhum Ustaz Niamat Yusoff. Rasanya buku ni agak rare juga kerana saya belum lagi terjumpa buku ini dipasaran buku biasa. Insyallah, kedua-dua buku akan saya perkenalkan diruangan blog resensi kemudian nanti. Saya sebenarnya tengah plan nak established satu lagi blog yang menghimpunkan buku-buku yang pernah saya baca/miliki/telaah/kaji yang saya rasa wajar dikongsi dengan pembaca lain.




Ruang pameran buku di ruang legar Kompleks PKNS (bahagian luar)

Pameran buku di bahagian dalam Kompleks PKNS. Rasanya tak sampai 50 penerbit mengambil bahagian dalam pesta ini

Kitab Risalah al-Ahkam karangan Tuan Guru Dato Haji Saleh. Harga asal RM 40

Buku biografi tentang almarhum al-Ustaz Niamat Yusoff dengan tajuknya Ulama Arkitek Kemanusiaan. Saya beli dengan harga RM 10. Dapat hadiah buku nota satu, pen dan sebuah buku antologi puisi.

No comments:

Post a Comment