Monday, June 14, 2010

Awal Rajab

Semalam saya ke Dar al-Maliki untuk menghadiri majlis pembukaan pembacaan kitab Sahih al-Bukhari. Telah menjadi tradisi ulama terdahulu untuk membaca kitab ini sepanjang bulan Rajab sehingga khatam. Tuan Guru yang mulia, Syeikh Fuad berpesan kepada ikhwan agar memperbanyakkan doa ketika kitab ini dibaca memandangkan majlis itu adalah majlis yang penuh berkah dan dirahmati Allah Ta'ala. Alhamdulillah, dengan taqdir Allah, saya telah bertemu dengan seorang saudara saya dalam majlis ini. Namanya Faisal. Saya memanggilnya Pak Su Faisal. Menurutnya, dia dan isterinya sering melazimi majlis pengajian Syeikh tetapi baru semalam saya perasan kelibatnya mungkin kerana pada waktu itu saya duduk hampir dengannya. Usia beliau hampir sebaya dengan saya tetapi beliau berpangkat bapa saudara kerana bondanya dan bonda kepada ayahanda saya adalah adik-beradik. Katanya, ada seorang lagi saudara tinggal tidak jauh berhampiran dengan rumahnya. Beliau adalah dua pupu saya dan jatuh pangkat anak saudara kepada Pak Su. "Bila-bila datang le rumah Pak Su", katanya pada saya kerana rumahnya berada di sekitar Ampang sahaja.

Kitab Sahih Bukhari terjemahan yang dijual di pasaran




Antara kitab bahasa Arab Sahih Bukhari yang dijual di pasaran



No comments:

Post a Comment