Wednesday, June 9, 2010

Catatan tiga hari dua malam perjalanan – Taiping


“Dah makan ke belum”, tanya bonda saya elok-elok kami sampai di rumah. “Belum lagi”, jawab saya sambil membawa masuk barang-barang ke dalam bilik. Di luar rumah, kelihatan kereta berbaris di kiri dan kanan jalan. Ada kenduri kahwin di dewan berdekatan dan setentang dengan dewan ada kematian dimana khabarnya jenazah akan dikebumi sebelum Asar pada hari tersebut. Selesai makan tengah hari, saya berehat sambil membaca surat khabar. Tidak lama selepas itu azan Asar berkemundang. Saya solat di Masjid Daerah yang letaknya betul-betul dalam bandar Taiping. Pada papan kenyataan masjid, terpampang jadual majlis ilmu. Antara tokoh yang menyampaikan syarahan dalam bulan Jun ini ialah Tuan Guru Dato Haji Abdul Latif bin Abdul Rahman (lebih dikenali sebagai Pak Teh Kroh), mudir Madrasah Addiniah al-Latiffiah dan juga merupakan Ahli Jawatankuasa Syariah Negeri Perak. Majlis syarahannya kalau tak silap saya bakal diadakan pada 19 Jun 2010. Selesai solat, saya berkunjung ke Masjid Lama Bandar Taiping (dikenali dengan nama Masjid Melayu Taiping). Letaknya hanya beberapa ratus meter sahaja dari Masjid Daerah. Masjid ini adalah antara masjid tertua di bandar Taiping. Ia dibina pada tahun 1893. Masjid ini dibina oleh ahli keluarga Ngah Ibrahim, tokoh Melayu yang sangat berpengaruh di negeri Perak pada abad ke-19 Masehi. Di sekitar kawasan masjid ini terdapat kompleks pemakaman yang agak besar. Ramai tokoh terkenal dan ulama besar telah dimakamkan disini termasuklah ahli keluarga Ngah Ibrahim sendiri. Antara tokoh terkenal dan ulama yang disemadikan disini ialah Prof Dr Burhanuddin al-Helmi dan Syeikh Makhbuli. Sebenarnya saya tidak tahu pun dimana letaknya lokasi makam Prof Dr Burhanuddin al-Helmi cuma sebelum ini saya pernah mendengar khabar bahawa makamnya ada di kawasan ini. Ketika saya sedang tercari-cari makam tersebut, ada seorang lelaki sekitar usia lewat 40-an masuk ke dalam kawasan pemakaman. Saya bertanya kepadanya tentang lokasi makam tokoh tersebut. Lelaki itu menggelengkan kepala tanda tidak tahu malah beliau sendiri pun tidak tahu bahawa tokoh berkenaan dimakamkan di kawasan tersebut. Kira-kira dua tahun lepas, saya pernah bertemu dengan salah seorang anak murid Prof Dr Burhanuddin al-Helmi di Gunung Semanggol. Namanya ialah Dr (H) Ahmad. Beliau adalah adik kepada Ustaz Mustafa bin Abdul Rahman, pengarang kitab-kitab Melayu yang sangat terkenal satu masa dahulu. Beliau sangat rapat dengan almarhum Prof malah dianggap anak angkat kepada Prof. Lebih kurang lima minit saya mencari akhirnya saya menemui makam tersebut. Letaknya tidak jauh dari pintu masuk kompleks pemakaman. Prof Dr Burhanuddin al-Helmi ketika hayatnya adalah seorang ahli politik yang terkenal. Beliau juga sangat aktif mengarang. Dalam banyak-banyak buku yang dikarangnya, buku yang paling lekat dalam fikiran saya ialah yang bertajuk Simposium Tasawwuf dan Tariqat. Bagi saya falsafah perjalanan seluruh hidupnya ada tertuang dalam buku itu. Lagipun kalau tak silap saya buku itu disusunnya kira-kira 3 tahun sebelum beliau meninggal dunia. Selesai menghadiahkan al-Fatihah, saya meninjau makam-makam lain. Kelihatan di satu sisi, lelaki yang saya temui tadi sedang tekun membaca surah Yassin di hadapan sebuah pusara, mungkin makam ahli keluarganya. Jam menunjukkan hampir pukul 5.30 petang. Saya bergerak menuju ke pusat bandar. Saya ke Perniagaan Ikhwan untuk mencari kitab agama. Kedudukan kedai ini ialah berhampiran dengan Pasar Besar Taiping dan Bazar Melayu Taiping. Kedai ini adalah salah satu kedai terbesar di bandar Taiping yang menjual kitab-kitab dan kelengkapan agama. Saya perlu mencari beberapa kitab kerana terlupa membawa kitab untuk hadir ke MAJLIS IJTIMA' WAL MUZAKARAH yang diadakan di Sungai Petai, esoknya. Majlis ijtima’ ini diadakan pada hari Ahad setiap awal bulan sepanjang tahun. Saya membeli kitab Minhajul Abidin di kedai ini.


Dewan Solat Utama Masjid Daerah Taiping

Salah satu tempat mengambil wuduk

Kubah dan menara masjid

Sisi lain pandangan masjid

Masjid Lama (Masjid Melayu) Taiping, kira-kira beberapa ratus meter sahaja dari Masjid Daerah

Pintu masuk ke kawasan masjid dan kompleks pemakaman

Makam isteri Ngah Ibrahim, Toh Puan Halimah binti Laksamana Muhammad Amin

Binaan makam yang agak terserlah berbanding makam-makam lain. Binaan ini mungkin dibina oleh Jabatan Muzium. Kemungkinan besar makam seorang ulama besar kerana dicatatkan pada batu peringatan dihadapan masjid, ada seorang ulama besar bernama Syeikh Makhbuli telah dimakamkan di kawasan ini

Makam Prof Dr Burhanuddin al-Helmi


Tulisan yang tertera pada makam Prof Dr Burhanuddin al-Helmi

Sisi lain pandangan makam

Tahun meninggal yang dicatatkan ialah pada tahun 1389 H/1969 M

Pemandangan kompleks pemakaman

Kolah mengambil wuduk

Mihrab masjid

Dewan solat utama Masjid Lama (Melayu) Taiping

Anjung luar dewan solat utama

Ruang udara dewan solat utama

Batu peringatan masjid dan kompleks pemakaman

Pintu utama masjid


Bazar Melayu di tengah-tengah bandar. Lokasinya berhampiran dengan Pasar Besar Taiping

Perniagaan Ikhwan - Kedai menjual kitab-kitab agama. Kalau tak silap saya, ini adalah cawangannya manakala pejabat dan kedai utamanya ialah di Kamunting

Bangunan Seri Larut, tidak jauh dari Perniagaan Ikhwan, Bazar Melayu dan Pasar Besar Taiping. Didalamnya ada kedai-kedai menjual kain. Dahulu, ada restoran di bahagian atas. Saya tak pasti samada masih ada lagi restoran atau tidak di situ.

Dahulu bahagian atas bangunan ini adalah Supermarket yang paling 'happening' di Taiping iaitu Supermarket Larut Matang. Kini supermarket tersebut hanya tinggal kenangan. Menjelang raya, kawasan ini adalah yang paling sesak sekali. Ini adalah kerana pengunjung dari luar ramai yang datang ke sini misalnya dari Kuala Kangsar, Bukit Gantang, Trong, Bagan Serai dan Batu Kurau

Sisi lain Bazar Melayu

No comments:

Post a Comment