Wednesday, June 9, 2010

Catatan tiga hari dua malam perjalanan – Sungai Petai

Lebih kurang jam 8.30 pagi, kami bertolak ke Sungai Petai. Jarak antara rumah orang tua saya dengan Sungai Petai tidaklah begitu jauh. Lebih kurang 15 minit kami sampai di Sungai Petai. Untuk ke Sungai Petai, landmarknya kalau dari Taiping ialah simpang traffic light ke Changkat Ibol (belok ke kanan), betul-betul sebelum Masjid Jelutong. Dari simpang itu, kami melewati satu flyover dimana dibawahnya ialah lebuhraya PLUS. Selepas melalui jambatan Sungai Petai (jambatan kecil sahaja) ada satu signboard yang tertulis MAJLIS IJTIMA' WAL MUZAKARAH di Kampung Sungai Petai. Jarak simpang ini dari simpang utama tadi ialah sekitar 1 km. Dari simpang masuk ke Sungai Petai, kami bergerak perlahan-lahan menuju ke Madrasah Ahmadiah. Suasana kampung begitu jelas terasa di sini. Amat mendamaikan. Jaraknya tidaklah terlalu jauh iaitu hanya sekitar 400 hingga 500 meter sahaja. Saya memarkirkan kereta betul-betul dihadapan rumah almarhum Tuan Guru Haji Ahmad, pengasas Madrasah Ahmadiah dan juga pengasas MAJLIS IJTIMA' WAL MUZAKARAH. Bertentangan dengan rumah almarhum Tuan Guru ialah Madrasah Ahmadiah, tempat dimana berlangsungnya majlis ini. Sebelum majlis bermula, para peserta dikehendaki mendaftarkan diri terlebih dahulu. Bagi peserta baru, mereka akan diberikan satu kad keahlian dimana pada kad itu ada tertera nombor keahlian. Dari segi sejarah, majlis ini telah diasaskan oleh almarhum Tuan Guru Haji Ahmad bin Haji Yunus pada tahun 1948. Pada peringkat awal penubuhannya, majlis ini disertai oleh alim-ulama dengan ruang perbahasan yang agak tinggi. Berikutan ramai alim-ulama telah meninggal dunia maka sesi perbincangan ilmiah yang dianggap tinggi ini kemudiannya diubah menjadi kuliah pengajian bulanan. Dengan itu, kehadiran pesertanya adalah terbuka kepada sesiapa sahaja yang ingin mendalami ilmu. Dalam majlis ini, kitab-kitab turath (warisan) yang muktabar yang ditulis oleh ulama-ulama Melayu Nusantara dijadikan teks-teks pengajian manakala syarahannya disampaikan oleh ulama-ulama yang berkeahlian dalam bidang tersebut. Berbalik kepada majlis ijtima’ yang saya hadiri pada Ahad lepas, saya berpeluang mengikuti syarahan yang disampaikan oleh Tuan Guru Ibrahim Al-Fatani yang mensyarahkan sebuah kitab tasawwuf berjudul Minhajul Abidin. Tuan Guru merupakan tenaga pengajar di Maahad Tarbiah Al-Islamiah (SABK), Batu 8, Jalan Trong. Tuan Guru menyampaikan syarahan selama sejam iaitu bermula dari pukul 9 hingga pukul 10 pagi. Selepas itu, majlis disambung dengan syarahan kitab A’qidatun Najin, sebuah kitab tauhid yang disampaikan oleh anakanda kepada almarhum Tuan Guru Haji Ahmad iaitu Sahibus Samahah Dato' Haji Hassan Bin Haji Ahmad. Beliau kini memegang jawatan sebagai Mufti bagi negeri Pulau Pinang. Majlis berehat selama setengah jam iaitu dari pukul 11.00 hingga 11.30 pagi. Tepat jam 11.30 pagi, majlis disambung semula oleh seorang lagi anakanda almarhum Tuan Guru Haji Ahmad iaitu Dato' Haji Salleh Bin Haji Ahmad yang membahas kitab Bughyatul Tulab, sebuah kitab fiqh yang dikarang oleh ulama besar Alam Melayu abad ke 18 dan awal abad ke 19 Masehi iaitu Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani. Dato Haji Salleh kini merupakan tenaga penting didalam Persatuan Ulama Malaysia. Sejam selepas itu, Ustaz Mutalib Bin Maarof mengambil tempat untuk mensyarah kitab tafsir, Nurul Ihsan. Ustaz Mutalib merupakan mudir Madrasah An-Nahdhoh di Bukit Mertajam. Majlis berakhir pada jam 1.30 petang. Selesai solat zohor, para peserta menjamu selera dengan makan berdulang. Duduk sedulang dengan saya ialah dua orang ustaz, seorang agak muda dari saya manakala yang seorang lagi lebih kurang sebaya saya. Kalau tak silap saya, kedua-duanya merupakan bekas pelajar Maahad Batu 8. Apa yang menarik perhatian saya ialah gaya bahasa/dialek atau loghat ustaz yang sebaya dengan saya. Loghat yang digunakannya ialah loghat Kuala sedangkan kalau di area Sungai Petai, loghat di situ condong ke arah bunyi Utara dan mungkin ada campur slang Patani (Ikut kata kawan saya, kat area Bukit Gantang dan kawasan sekitarnya ramai orang yang berasal dari Patani). “Ustaz asal mana?” Tanya saya kepada ustaz yang hampir sebaya umurnya dengan saya itu. “Saya orang Kampung Pauh, kampung sebelah ni je”. Maka dapatlah saya mengagak bahawa loghat Kuala (loghat Perak) berkemungkinan besar bermula dari Kampung Pauh hingga ke bahagian yang lebih selatan dalam negeri Perak. Jika sebelum ini saya agak tertanya-tanya dimanakah agaknya garis sempadan kawasan yang menjadi pemisah kepada loghat Kuala dengan loghat Utara, kini mungkin soalan itu telah terjawab.



Madrasah Ahmadiah Sungai Petai

Rumah almarhum Tuan Guru Haji Ahmad betul-betul dihadapan madrasah

Tuan Guru Haji Ibrahim sedang menyampaikan syarahan

Dato Haji Hassan sedang menyampaikan syarahan

Dato Haji Salleh sedang menyampaikan syarahan

Ustaz Mutalib sedang menyampaikan syarahan

No comments:

Post a Comment