Friday, June 11, 2010

Catatan tiga hari dua malam perjalanan – Taman Tasik Taiping

Di sebelah petang, saya membawa anak-anak saya bermain di sekitar Taman Tasik Taiping. Taman Tasik ini adalah taman tasik yang tertua dalam negara. Taman Tasik ini merupakan bekas lombong bijih timah. Taman tasik ini dibuka pada tahun 1880. Keluasan tasik ini dikatakan mencapai hingga 62 hektar. Jika satu masa dulu bapa saya sering membawa saya bermain di kawasan ini, kini giliran saya pula membawa anak-anak saya bermain di sini. Saya masih ingat lagi ketika saya masih kecil dahulu, saya suka benar bermain gelongsor yang diperbuat dari batu. Gelongsor jenis ini agak tinggi. Sementara jongkang-jongket pula diperbuat dari kayu dan perlu dimainkan secara berpasangan. Kini gelongsor tidak diperbuat dari batu tapi dari fiber/plastik manakala jongkang-jongket pula terdiri dari spring yang agak kukuh dimana ia boleh dimainkan walau hanya seorang sahaja duduk diatasnya. Selain mempunyai panorama yang indah, Taman Tasik ini juga kaya dengan sejarah. Sebagai contoh, Zoo Taiping yang berada di dalam kawasan taman tasik ini adalah merupakan zoo yang tertua dalam negara. Begitu juga dengan rumah rehat dan lain-lain bangunan yang terletak di sekitar taman ini seperti Muzium Taiping, sekolah-sekolah yang mempunyai senibina lama dan sebagainya. Di taman permainan yang kami kunjungi pada petang ini, kelihatan sekumpulan beruk sedang mencari-cari makanan disana-sini. Ada yang menggeledah tong sampah dan ada juga yang mengutip sisa-sisa makanan yang jatuh atau dibuang oleh pengunjung. “Yang tu garang, jangan dekat sangat dengan dia”, kata si penjual aiskrim mengingatkan kepada pengunjung apabila terpandang seekor beruk yang sedang mengendong anaknya. Katanya, induk beruk yang membawa anak sangat garang terhadap sesiapa sahaja yang cuba mendekatinya kerana disangkanya orang itu mahu menganggu anaknya.


Panorama taman tasik

Ada yang santai, ada juga yang menaiki basikal air (sebab kena kayuh)

Salah satu lokasi kawasan permainan di taman tasik. Letaknya betul-betul dihadapan zoo

No comments:

Post a Comment