Wednesday, May 6, 2009

Berbudi kepada tanah

Jumaat yang lepas, kawan isteri saya telah mengadakan majlis sambutan hari jadi untuk anak kembarnya (kedua-duanya lelaki) dirumahnya di Desa Vista, Bandar Baru Salak Tinggi. Majlis bermula selepas solat Jumaat, kebetulan pada hari itu adalah cuti umum kerana cuti Hari Pekerja. Walaubagaimanapun, kami sekeluarga sampai agak lewat kerana menyangkakan majlis bermula selepas Asar. Namun ada juga hikmahnya kerana cuaca tidaklah begitu terik disebelah petang. Setelah selesai menjamu selera, saya mengambil angin diluar rumah. Ketika berada diluar rumah, saya tertarik dengan persekitaran disebelah rumah kawan isteri saya itu. Rumahnya cantik dihiasi dengan pebagai jenis pokok yang dijaga dengan kemas. Rupanya rumah sebelah itu didiami oleh adik kepada kawan isteri saya. Beliau masih bujang dan tinggal bersama dua orang rakannya yang lain. Ketika masuk ke kawasan rumahnya, kelihatan ada seorang pemuda berusia pertengahan 20-an sedang sibuk meng'adun' pokok-pokok yang ditanam. Beliau merupakan kawan kepada adik kawan isteri saya yang juga merupakan salah seorang penghuni rumah itu. Kami bersalaman. Namanya Khaidir. Beliaulah yang telah menanam pelbagai jenis pokok di perkarangan rumah tersebut. Dari pokok-pokok hiasan, sayuran dan juga buah-buahan, semuanya dialah yang menanamnya. Nampaknya, tangan dia memang serasi betul dengan tanah. Semuanya tanamannya sangat menjadi, mungkin berkat hasil dia berbudi dengan tanah. Kira-kira hampir dua tahun yang lepas dimana kali terakhir saya datang ke sini, rumah ini belum didiami orang. Perkarangannya semak samun. Kini keadaannya berubah bila si Khaidir dan yang lain mendiami rumah ini.

Antara pokok yang ditanam oleh Khaidir


Saya bertanya Khaidir, pokok-pokok ini untuk dijual ke? Dia kata, tidak. Memang dah minat dia dari dulu lagi.

Ini adalah pokok kiambang. Asalnya Khaidir membeli tiga kuntum sahaja yang dijual dengan harga RM1. Kini sudah membiak dengan kadar yang cukup banyak. Jangan tak percaya, dalam setiap bekas kiambang itu, ada ikan gapi!

Ini pokok ribu-ribu. Sangat cantik kerana menjalar rimbun. Khaidir kata pokok ini sangat senang tumbuh. Ia tumbuh menerusi benih yang ada pada bunganya. Kata Khaidir, atas tanah disekitarnya penuh dengan anak-anak pokok ribu-ribu. Mungkin disebabkan spora bunganya pecah lalu bertaburan diatas tanah dan kemudiannya bercambah.

Di satu sisi, Khaidir membela ikan didalam akuarium. Rupanya didalam rumah juga ada akuarium yang sama besar saiznya seperti diluar. Kotak-kotak polisterin yang terdapat didalam gambar diatas berisi kiambang dan gapi. Kemas teratur ditepi dinding rumah.

Inilah kotak-kotak polisterin itu. Didalamnya mengandungi puluhan (atau mungkin ratusan?) ikan gapi. Anak saya yang kecil leka melihat ikan-ikan ini bermain.


Si Khaidir ini cukup teliti dan kreatif orangnya. Untuk mencantikkan mini kolam yang diperbuat dari polisterin itu, diletakkannya batu-batu yang disusun dengan gaya tersendiri. Terhubur bila tengok ikan-ikan berenang dicelah-celah batu itu


Ini adalah pokok roselle yang ditanam oleh Khaidir. Roselle kini cukup popular dijadikan jus minuman kerana baik untuk kesihatan. Khabarnya, Roselle ini kaya dengan vitamin C.


Pelbagai jenis tanaman yang ditanam oleh Khaidir

Pokok orkid juga 'menjadi' ditanam oleh Khaidir

Inilah kawasan 'halaman' yang menjadi tempat Khaidir berkebun dan membela ikan. Kawasannya tersebut taklah begitu besar tetapi benar-benar dimanfaatkan oleh Khaidir dengan berbudi kepada tanah.

No comments:

Post a Comment