Sunday, September 27, 2009

Ansari Famous Cendol - Taiping

Taiping merupakan antara bandar tertua di Malaysia. Usianya yang tua itu membuatkan ia kaya dengan pelbagai warisan sejarah. Selain dari taman tasiknya, bukit larutnya, bangunan sejarahnya dan tempat-tempat bersejarahnya, Taiping juga menghimpunkan pelbagai menu hidangan yang menjadi tradisi masyarakat disini sejak berabad lamanya. Antara menu 'warisan' yang saya sendiri tak boleh miss ialah cendol, roti canai, popia dan kuetiaw. Di Taiping, ada dua gerai cendol yang sangat popular. Satu nama Ansari dan satu lagi namanya Bismillah. Saya selalu pergi Ansari. Towkay Ansari ni pernah jadi duta Taiping dalam pesta makanan peringkat kebangsaan beberapa tahun dahulu. Ketika saya berkunjung ke pesta makanan kebangsaan yang berlangsung di PWTC beberapa tahun dahulu, saya terserempak dengan towkay Ansari ni, sedang sibuk melayan pengunjung yang order cendol di gerainya. Saya gelar dia sebagai duta Taiping (atau mungkin duta Perak) sebab dia join pesta tu (mungkin dia dijemput oleh komiti event tu) dimana gerai-gerai makanan yang terlibat dengan pesta itu menyediakan hidangan yang berbeza-beza (mungkin unik dan menggambarkan identiti sesuatu tempat) dan setiap gerainya tertera nama negeri masing-masing. Baru-baru ni ketika dalam perjalanan pulang ke KL dari Langkawi, saya singgah sekejap menikmati cendol ni (saya tapau je, makan kat rumah keluarga saya di Taiping). Selain cendol Ansari dan Bismillah, menu hidangan lain yang tergolong sebagai menu warisan Taiping ialah roti canai Bismillah (kalau time raya jenuh le beratur masa nak beli), popia bawah Larut Matang dan kuetiaw Doli (sebelum ada kedai sini, towkaynya dulu jual kat gerai jalanan. Masa tahun 80-an, gerai tu adalah ditengah jalan antara Taiping Supermarket dengan Larut Matang Supermarket. Taiping Supermarket dah tukar nama jadi The Store, Larut Matang dah tutup). Taiping juga terkenal dengan sejarah supermarketnya. Supermarket dulu yang paling top ialah Berkat (lepas tu tukar nama jadi Fajar lepas tu jadi The Store), Karton (dah tutup sekarang jadi kedai kain), Lucky Store (dah jadi KWSP), KOMART (sekarang jadi Hotel Legend Inn), Larut Matang (macam saya kata tadi, dah bungkus), Taiping Supermarket (jadi The Store) dan yang latest Taiping Jaya (tukar nama jadi The Store). Masa saya kecik-kecik, Supermarket Berkat dan Larut Matang nilah tempat saya suka sangat beli barang mainan. Bawah Larut Matang tu pulak ada satu kedai sukan, namanya kalau tak silap, Eng Kiat. Tahun 80-an/90-an dulu saya selalu beli barang sukan kat sini. Selain dari Eng Keat, saya selalu juga ke Kedai Nilai. Kedua-dua kedai ni dah bertahun saya tak pergi. Semuanya jadi nostalgia.



Cendol Ansari (ada perkataan Famous tu). Betapa muhibbahnya kedai cendol ni. Semua kaum ada termasukle pelancong asing.


Pengasas kedai cendol



Doa/Hizib yang jadi amalan tuan punya kedai


Cendol ni regunya ialah rojak pasembor. Bagi yang suka masukkan pulut panggang dalam cendol, Ansari ada sediakan. Sekarang ni Ansari dah masuk generasi ke-3

No comments:

Post a Comment