Sunday, September 6, 2009

Nuzul Quran

Sambutan Nuzul Quran diadakan secara besar-besaran di Masjid Darul Ehsan Taman TAR Ampang pada 6 September 2009. Pada masa yang sama, majlis mengenang peristiwa Badar turut diadakan memandangkan tarikh berlakunya peristiwa itu jatuh pada tarikh yang sama dengan Nuzul Quran (yakni 17 Ramadhan). Majlis bermula jam 3.30 petang. Alhamdulillah dengan izin Allah saya berjaya menghadirkan diri. Saya sampai lebih kurang jam 3.35 petang. Kiri kanan jalan sudah penuh dengan kereta sepanjang laluan ke masjid. Di pintu masuk masjid, jemaah yang hadir akan diberikan satu risalah yang terkandung didalamnya artikel tentang Badar al-Kubra. Syeikh memulakan majlis dengan mensyarah dan mengijazahkan kitab hadith-hadith musalsal yang berkaitan dengan al-Quran tidak lama selepas itu. Terdapat 11 hadith musalsal yang dimuatkan dalam kitab tersebut.


Jadual program sambutan pada 6 September 2009






Laluan menuju ke Masjid Taman TAR



Sesi majlis ilmu diselang-seli dengan qasidah yang dialunkan oleh pelajar tahfiz as-Sofa

Majlis bermula sekitar jam 3.40 petang


Kitab baru yang berada di gerai jualan pada hari itu



Kitab ini bukan kitab baru tetapi saya beli di gerai jualan pada hari itu.



Satu lagi kitab baru yang mula dijual di gerai jualan.


Inilah kitab yang di syarah dan diijazah oleh Syeikh Fuad pada petang itu. Sejumlah 11 hadith musalsal dimuatkan dalam kitab tersebut.


Ini pula adalah risalah Badar al-Kubra yang diedarkan secara percuma kepada jemaah yang hadir. Klik pada gambar untuk melihat dengan lebih jelas.

























No comments:

Post a Comment