Thursday, September 10, 2009

Bateri pulak.......

Tak sampai seminggu repair kereta sekali lagi kereta buat hal. Lepas solat Subuh, kereta tak boleh start. Saya suspect ni mesti bateri. Kereta ditinggalkan di masjid dan saya menapak pulang. Saya call pomen minta dia ambilkan saya dirumah. Sambil tunggu pomen datang, sempat jugak saya menyiapkan tiga entri untuk resensi buku. Boleh jenguk kat sini, Sejarah Perak I, Tempat Bersejarah Perak dan Ngah Jabor. Lebih kurang pukul 9.30 pagi agaknya setelah kedai pomen buka, barulah pomen datang ambil saya. Saya pergi menjenguk kereta yang ditinggalkan bersama pomen. Pomen check power battery. Dia geleng kepala. Confirm bateri kong. Dan confirm jugalah duit perlu dikeluarkan lagi. Benarlah kata orang duit tu seperti air. Laju sungguh duit ni mengalir...Bila bawak masuk bengkel, pomen yang bernama Ben itu pun memulakan kerja-kerjanya sambil saya bersembang dengan Joo, seorang bangsa Cina yang dari mula asyik dok tengok kereta saya. Kalau dia berkenan sangat mau saya jual kereta ni, eheh, bisik saya dalam hati. Sebenarnya Joo yang mula-mula tegur saya. Intro dia sempoi. You pakai minyak hitam apa? Saya kata, tengokla minyak apa yang ada kat kedai. I suggest you guna minyak AdPro, sambung Joo. AdPro? Tak pernah saya dengar nama ni. Minyak ni fully sintetik, murah pulak tu, kata Joo. Ni apa hal pulak cerita pasal minyak hitam ni, kata saya dalam hati. You jual minyak ni ke? Tanya saya. Ya, I jadi agen di sebelah pantai timur, kata Joo senyum lebar. Hmm, patutle beria-ria dok sebut nama minyak tu dari tadi. Lepas tu Joo makin rancak menerangkan minyak hitamnya dan saya sekadar mendengarnya. Sedar tak sedar dah dua jam saya kat situ. Dah siap! Kata Ben. Berapa semua? Tanya saya. Semua RM250 termasuk coolant dan belt. Belt apa pulak ni hari tu dah tukar… Ni belt lain, kata Ben sambil tunjuk tempatnya. Oklah, yang penting kereta dah tak meragam dan tak perlu lagi menapak jauh.



Inile rupe minyak AdPro yang diwar-warkan oleh Joo. Harganya RM 128. Joo kata kalau beli dua ketui boleh boleh ada downline, dapat duit balik bla-bla-bla dan macam-macam lagi. Ternganga saya dibuatnya. Aikk, beli minyak pun boleh ada downline?? "Itulah speselnya minyak ni. Penjual untung, pembeli pun untung, win-win maaa", kata Joo. Sambung Joo lagi, tentang downline dont worry. Downline tak payah cari. Semua syarikat yang uruskan. Downline tu sebenarnya macam bonus kepada pembeli. Diorang akan susun secara automatik. Saya sebenarnya tak berapa faham sangat. Tapi Adpro ni dasat. Ada website. Ni website dia, http://www.adpro.com.my/. Boleh refer kat sini. Kata Joo, produk ni baru lagi. Baru je launch bulan lepas. Joo bagi tau saya elok join cepat sebab nanti senang nak dapat downline. Saya kata nanti le dulu sebab saya pun baru je tukar minyak hitam (baru je overhaul minggu lepas). Saya tanya Joo, minyak ni nak beli kat mana? Dia kata minyak ni ada jual kat kedai-kedai worksyop yang diorang market. Dia pun sekarang tengah dok promote minyak tu kat merata-rata kedai worksyop. "Minyak ni bagus. Dia jimatkan petrol. Bunyi enjin pun sedap. Kalau tak percaya cuba you bawak saya punya kereta", kata Joo sambil mengunjukkan kunci keretanya pada saya. Err...takpela lagi pun cuaca panas sangat malas saya nak drive tengah panas, balas saya.


No comments:

Post a Comment