Sunday, August 9, 2009

Kg Dato Ahmad Razali, Masjid Asy-Sharif

Semalam saya ke kampung ini kerana membawa pelajar MAPTAM menghadiri seminar PSRA. Ini adalah kali kedua saya sampai di kampung ini. Kali pertama ialah ketika program KAMIL peringkat daerah yang diadakan pada bulan 4 yang lalu. Masuk sahaja waktu zohor, saya pun bergerak menuju ke masjid yang berdekatan. Masjid ini sebenarnya jelas kelihatan dari SRA Dato' Ahmad Razali. Sekolah dan masjid dipisahkan oleh satu padang bola. Berdekatan dengan masjid dan sekolah ini ialah balai raya dan dewan manakala rumah-rumah penduduk tempatan mengelilingi kawasan sekolah dan masjid ini. Rasanya inilah masjid utama Kg. Dato' Ahmad Razali dengan keadaan persekitarannya yang begitu hampir dengan rumah penduduk dan kemudahan prasarana yang lain.


Masjid Asy-Sharif, masjid utama di Kg. Dato' Ahmad Razali. Terletak di tengah-tengah kampung dan sangat dekat dengan sekolah , balai raya, dewan dan rumah penduduk.



Menara masjid. Ketinggiannya mungkin dalam 15-20 meter.



Tangki ini menarik minat saya. Tertulis pada tangki tersebut "Tangki Air Galian". Saya rasa sumber airnya adalah dari bawah tanah lalu disalurkan terus ke punca air masjid.



Kubah masjid termasuk menaranya


SRA Dato Ahmad Razali dalam gambar yang dirakam, terletak lebih kurang 50-100 meter sahaja dari masjid. Hanya dipisah oleh satu padang bola yang besar.

Ruang solat utama masjid.

Seperti yang tercatat dalam kitab Salawat Pilihan yang dikeluarkan oleh Syeikh Muhammad Fuad menerusi Sofa Production, apabila kita melintas, melihat, keluar dan masuk masjid, maka sunat bagi kita membaca salawat. Kata Syeikh, dengan melazimkan diri membaca salawat keatas junjungan besar Nabi Muhammad saw, mudah-mudahan kita dikurniakan imdadaat, futuhaat, nafahaat dan waridaat dalam perjalanan kita kepada Allah dan Rasul-Nya.

No comments:

Post a Comment