Sunday, August 16, 2009

Pagi di al-Falah, Malam di Masjid Negara

Pagi Sabtu saya ke USJ 9 untuk menghadiri majlis ilmu Syeikh Fahmi ZamZam. Keluarga saya pun ikut sekali. Majlis bermula pukul 9.30 pagi dan berakhir lebih kurang jam 12.45 tengah hari. Memandangkan Ramadhan bakal menjelang tiba, Syeikh bersyarah pada hari itu di bab Rahsia Puasa yang terkandung dalam kitab Sairus Salikin. Kalau tak silap saya, skip sekejap satu bab iaitu Rahsia Zakat. Saya sebenarnya asyik bila Syeikh bercerita tentang pengalamannya dengan gurunya yang sangat terkenal dalam dunia Islam mutakhir ini iaitu almarhum As-Sayyid Abul Hasan Ali an-Nadwi. Gurunya itu terkenal dengan kealimannya, kewarakannya dan sangat mesra apabila bersama dengan anak muridnya. Karya-karyanya tersebar luas ke serata dunia. Karyanya yang paling mengesankan saya ialah Apa Deritanya Dunia apabila Islam Mundur. Saya mula kenal dengan karya ini semasa saya membuat kajian tentang tokoh ini ketika mengikuti pengajian pemikiran Islam di Dar al-Hikmah. Disebelah malamnya pula, saya menghadiri majlis ilmu Syeikh Nuruddin Marbu al-Banjari di Masjid Negara. Majlis Syeikh bermula agak lewat sedikit kerana flightnya delay. Syeikh Nuruddin turut membahas tentang bab puasa khususnya berkaitan persediaan dalam mengerjakan ibadah puasa. Pada masa yang sama, Syeikh sempat juga menyelit kisah wabak H1N1. Kata Syeikh, kalau solat hajat untuk menghindarkan wabak ini boleh dilakukan sepatutnya solat hajat yang sama juga boleh dilakukan untuk memohon kepada Allah swt agar umat Islam kembali menghayati ajaran Islam yang sebenar. Solat hajat wajar dilakukan untuk melenyapkan maksiat. Bahkan solat hajat perlu dilakukan untuk menyelamatkan umat dari arak, judi, rasuah, bahaya rokok dan bermacam-macam lagi gejala yang melanda umat Islam pada hari ini.




Muzium Negara sekitar jam 7.00 malam. Saya on the way ke Masjid Negara. Sebenarnya sebelum tu saya tersilap ambil jalan sampai terlajak ke Brickfields. Kemudian patah balik dan lalu depan muzium untuk sampai ke Masjid Negara.


Hari pun dah nak gelap. Mujur belum start solat Maghrib lagi.


Ikut tangga masjid yang sebelah dengan makam Pahlawan

Syeikh Nuruddin belum sampai lagi. Jemaah sabar menunggu. Pada masa yang sama, anak murid Syeikh memimpin bazaan zikir dan ratib al-Haddad



Elok-elok sampai je, Syeikh terus memulakan syarahnya. Syeikh bersyarah lebih kurang sejam tanpa henti. Lepas syarah langsung dibuka peluang kepada hadirin untuk mengajukan soalan pada Syeikh

Sesi makan bermula lebih kurang jam 10.30 malam. Lauk boleh tahan sedap. Kata Syeikh Fahmi sambil berseloroh (ketika pengajian disebelah siangnya), kalau orang Melayu kata makan paling sedap tu sebenarnya merujuk kepada makan tak bayar. Ehehe, memang sedap pun bila dapat makan free.

menara Masjid Negara tinggi menjulang ke awan.

No comments:

Post a Comment