Sunday, August 16, 2009

Sehari di Arkib Negara




Rasanya hampir 9 atau 10 bulan, saya tidak menjejakkan kaki ke tempat ini. Kad penyelidik saya pun dah expired. Saya sampai disini lebih kurang pukul 9.00 pagi. Di kaunter masuk, saya memperbaharui kad penyelidik. Kad penyelidik ini perlu diperbaharui setiap tahun. Tujuan saya datang kesini ialah untuk mencari bahan yang berkaitan penulisan ulama-ulama terdahulu khususnya ulama Perak. Bahan yang paling saya cari ialah Seruan Majlis kerana didalamnya ada tulisan Tuan Haji Saaya, mufti Perak pada sekitar tahun 60-an (kalau tak silap saya). Saya juga sebenarnya turut mencari kitab yang dikarang oleh Tuan Guru Haji Yunus Akib, ulama besar Perak yang tinggal di Malim Nawar pada kurun ke-19 dan awal kurun ke-20 tetapi sehingga kini tidak berhasil. Carian di arkib juga tidak berjaya menemui karya ulama ini. Saya suka datang ke sini. Pertama, saya tidak perlu membuang masa untuk pergi fotostat bahan. Disini setiap bahan yang hendak difotostat perlu diserahkan ke kaunter dimana pegawai arkib sendiri yang akan melakukannya. Cuma sediakan wang yang mencukupi sebab cajnya boleh tahan juga. Untuk bahan dalam simpanan arkib, kalau tak silap saya cajnya ialah 30 sen untuk setiap salinan (bagi saiz A4) manakala bahan di perpustakaan pula cajnya ialah 10 sen untuk setiap salinan. Tapi ia amat berbaloi dan menjimatkan masa. Bukan senang kita hendak mencari bahan-bahan tersebut apatah lagi jika bahan itu berusia puluhan tahun bahkan mungkin juga ratusan tahun. Kedua, membuat kajian disini agak selesa kerana selain pengunjungnya yang tidaklah begitu ramai seperti di perpustakaan tesis lama juga mudah didapati disini (terletak di tingkat satu). Saya habiskan satu hari berada disini. Saya cuma keluar sekejap dari arkib untuk menunaikan solat Jumaat dan kemudiannya kembali dengan tugasan saya di arkib sehinggalah pukul 4.00 petang. Selepas itu, saya bergerak pulang. Kalau nak tau lebih detail tentang perkhidmatan yang ditawarkan di Arkib Negara, boleh rujuk kat sini, http://www.arkib.gov.my/.






Bangunan Menara Ilmu Arkib Negara. Rasanya disinilah bahan seperti dokumen disimpan

Kafe dan kedai cenderamata Arkib Negara



Wisma Warisan, lokasi utama penyelidik membuat kajian

Wisma Warisan dari tempat parkir kereta.


Kaunter utama Dewan Penyelidikan (terletak dalam Wisma Warisan). Disinilah tempatnya saya memperbaharu kad penyelidik saya


Menara masjid Wilayah Persekutuan yang kelihatan dari laluan tempat parkir kereta menuju ke masjid. Saya bersolat Jumaat disini. Masjid ini tidak jauh dari Arkib, lebih kurang 2-3 km.



Menaiki anak tangga untuk berjalan sampai ke dewan solat utama.

Pintu masuk Masjid Wilayah Persekutuan. Orang ramai berpusu-pusu masuk ke dewan solat utama.



Kalau tak silap saya, dihadapan itu adalah Kompleks Mahkamah Persekutuan. Ianya terletak bersetentang dengan Masjid Wilayah.


No comments:

Post a Comment