Wednesday, August 5, 2009

Sambutan Malam Nisfu Sya'aban, Talqin Hadith




Terasa puas. Badan pun macam dah recharge balik walaupun sampai rumah dekat pukul 12 malam. Memang sangat menyeronokkan apabila menyambut Nisfu Sya'aban secara berjemaah. Kalau seorang diri belum tentu kita akan menyambutnya. Di Masjid Darul Ehsan malam tadi, sambutan Malam Nisfu Sya'aban berlangsung dalam suasana yang sangat meriah. Meriah dalam ertikata perjalanan programnya yang sangat padat dengan makanan-makanan rohani. Kata Syeikh, makanan rohani ini yang susah nak cari, kalau setakat makanan jasad, pergi je mana-mana kedai kat luar sana. Selepas solat maghrib, semua jemaah kemudiannya menunaikan solat sunat tasbih dengan 4 rakaat dan dua salam. Allah, seperti kata Syeikh, memang indah sekali apabila dapat mengerjakan solat sunat tasbih ini bersama-sama. Sebab bukannya mudah untuk melakukannya jika seorang diri. Bahkan kata Syeikh sambil bergurau, mungkin ada dikalangan jemaah yang baru pertama kali menunaikan solat sunat tasbih pada malam ini. Selepas solat sunat tasbih, bacaan Yassin bermula diikuti dengan Doa. Kemudian Syeikh memulakan syarahan sempena Malam Nisfu Sya'aban. Selepas syarahan, bermulalah satu lagi sesi penting iaitu sesi pengijazahan hadith musalsal dan kitab Pancaran Nur Do'a dan Zikir Ahli Akhyar. Kata Syeikh, kalaulah orang tahu betapa bernilainya perkara mentalqinkan hadith ni, sudah tentu masjid malam ini melimpah bahkan mungkin ada yang datang dengan merangkak ke sini. Manakan tidak, dengan mentalqinkan hadith bererti kita menyambungkan diri kita dengan rantaian sanad yang didalamnya berhimpun nama-nama Wali Allah lalu sampai kepada para tabi'in, sahabat dan seterusnya baginda Rasulullah saw. Dengan adanya nama kita dalam rantaian itu maka mudah-mudahan dapatlah kita berhimpun bersama-sama dengan orang-orang yang sentiasa dekat dengan Allah. Kata Syeikh, kalau didunia, kita berbinkan ayah itu adalah secara lahiriah yakni secara jasadnya tetapi nasab kita yakni bin kita di alam roh melalui rantaian seperti inilah. Para wali Allah itu seperti ayah dalam rantaian ini yang menyambungkan kita dengan Junjungan Besar Baginda saw. Dengan bersambungnya rantaian itu, ilmu dari nur nabawiyyah itu tidak terputus lalu sampai kepada kita. Kata Syeikh, beliau lazimnya mentalqinkan hadith setahun sekali iaitu hanya pada Malam Nisfu Sya'aban. Pada malam ini, hadith yang hendak ditalqinkan ialah tentang kalimah La Ilaha Illallah. Hadithnya berbunyi begini,
Saiyidina Ali ra berkata: Aku bertanya kepada Nabi saw, Wahai Rasulullah! Tunjukkanlah kepada saya jalan yang paling dekat kepada Allah dan yang paling mudah bagi hambanya untuk sampai kepadanya serta yang paling afdhal disisi Allah Taala. Maka baginda saw bersabda: Wahai Ali! Hendaklah kamu sentiasa berzikir mengingati Allah ditempat yang sunyi. Ali ra berkata: Itu adalah kelebihan dan semua manusia berzikir. Sabda Rasulullah saw: Wahai Ali! Tidak akan berlaku kiamat ketika masih ada diatas muka bumi ini orang yang mengucapkan Allah, Allah. Maka Ali ra berkata: Bagaimanakah cara saya hendak berzikir, wahai Rasulullah? Maka jawab baginda saw: Pejamkanlah kedua belah matamu dan dengarilah daripada saya sebanyak tiga kali, setelah itu kamu sebutlah pula sebanyak tiga kali dan saya mendengarnya. Rasulullah saw menyebut: La Ilaha Illallah, sambil memejamkan matanya dan mengangkat suaranya, manakala Saiyidina Ali ra mendengarnya, kemudian Saiyidina Ali ra pula mengucapkannya: La Ilaha Illallah, sebanyak tiga kali sambil memejamkan matanya dan mengangkat suaranya, manakala Nabi saw mendengarnya.
Taraf hadith ini adalah hasan. Syeikh menerima hadith ini dengan ditalqinkan kalimah La Ilaha Illallah oleh gurunya, As-Saiyyid Muhammad bin Alawi al-Maliki sehinggalah sampai kepada Junjungan Besar Rasulullah saw. Selepas pengijazahan hadith, Syeikh juga mengijazahkan kitab Pancaran Nur Do'a dan Zikir Ahli Akhyar yang ditulis oleh gurunya, As-Saiyid Muhammad bin Alawi al-Maliki.


Papan tanda Masjid Darul Ehsan Taman TAR. Masjid sedang dalam proses naik taraf.

Disebelah kanan masjid, saya lihat ramai pelajar tahfiz sedang berhimpun seperti melihat sesuatu. Rupanya ada anak sungai disitu. Sebelum ini saya tak perasan langsung. Jernih air pada hari itu.

Cuba tinjau ke permukaan air, mana tahu kot ada ikan. Hmm, tak nampak pulak.


Saya tak pasti dimana punca aliran air ini. Entah-entah ada air terjun menarik kat bahagian atas, Wallahualam.




Pemandangan masjid dari kawasan anak sungai

Para pelajar tahfiz sedang menikmati keindahan alam


Suasana masjid ini sangat damai, apatah lagi bila bersempadan dengan hutan semulajadi. Nyaman je rasa.



Syeikh memulakan syarahan pada malam itu


Sesi makanan jasad bermula setelah selesai makanan rohani.


Hadith yang ditalqinkan malam itu, ada cop Syeikh Fuad dibahagian atas sebelah kanan


Sambungan sanad dan matan hadith yang ditalqinkan.



Kitab yang diijazahkan oleh Syeikh. Merupakan cetakan kelima iaitu yang paling baru. tebalnya 616 mukasurat. Harga malam tadi, RM 30.

3 comments:

  1. assalamualaikum, boleh tlg taipkan zikir (panjang) yang diajarkan oleh Ustaz Sheikh Fuad malam tadi? ana tak dapat tangkap part selepas 'Muhammadurrasulullah..'
    syukran

    ReplyDelete
  2. La ilaha illallah, muhammadurrasulullah, fi kulli lamhatin wa nafasin 'adadama wa si'ahu 'ilmullah maksud selepas muhammadurrasulullah itu ialah "pada setiap kerlipan mata dan nafas sebanyak mana luasnya ilmu Allah"

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah, teribakasih banyak..

    ReplyDelete