Tuesday, August 11, 2009

Tazkirah Ramadhan

Bahang Ramadhan makin terasa setelah Syeikh Fuad memulakan syarah atas kitab Tazkirah Ramadhan malam tadi di Surau Kemensah Height. Walaupun hujan turun mencurah-curah petang tadi namun surau tetap penuh seperti biasa. Saya bertolak dari Puchong macam biasa lebih kurang pukul 5.30 petang. Sebelum ke surau, saya singgah d Restoran Haji Anuar di Taman Permata untuk mengalas perut. Pekena roti canai dan nasi lemak. Hujan sebenarnya mula turun sebaik sahaja saya memasuki area Hulu Kelang sebab ketika saya melewati kawasan Cheras, langit masih cerah. Lebih kurang pukul 10.00 malam, majlis selesai dan hujan pun dah seroyat (kata orang Perak maksudnya berhenti). Saya sebenarnya tertarik dengan kata Syeikh pada malam tadi. Katanya (lebih kurang maksudnya begini), Orang sekarang pelik. Yang wajib tak nak buat tapi yang sunat sibuk pula nak buat. Ada orang yang langsung tak solat Jumaat padahal solat Jumaat tu wajib tapi beria-ria pulak nak buat solat tarawih di bulan Ramadhan atau solat hari raya pada hal solat tarawih dan solat hari raya tu sunat sahaja. Tajam sungguh kata Syeikh tapi memang betul pun. Itulah hakikat yang berlaku sekarang ini. Mudah-mudahan kita semua melipat-gandakan amalan apatah lagi bulan Ramadhan bakal menjelang tiba, tinggal berapa hari je lagi ni.



Restoran Haji Anuar di Taman Permata. Dah jadi rutin pulak singgah kat sini. Boleh kata setiap Selasa saya datang sini pekena roti canai untuk mengisi perut sebelum ke Surau Kemensah. Kalau nak ke sini, dari traffic light Taman Permata selepas keluar dari highway MRR2, ambil jalan sebelah kanan menghala ke Giant dan terus sahaja sampai jumpa restoran ini. Rstoran ni betul kat hujung jalan. Rasanya kat restoran ni ada wifi sebab saya tengok ramai orang makan sambil bukak notebook.


Giant Taman Permata kelihatan dari Restoran Haji Anuar. Hujan turun dengan lebatnya pada waktu itu. Nikmat sungguh pekena teh tarik time tu, Alhamdulillah.


Perut dah kenyang, apalagi ke Surau Kemensah. Jam pun dah dekat nak pukul 7.00 malam. Hujan masih lagi lebat. Dari Taman Permata nak ke Kemensah tak begitu jauh. Dalam 2-3 km gitu je.

Ruang solat utama Surau Kemensah


Kitab yang disyarah oleh Syeikh Fuad malam tadi berjudul Tazkirah Ramadhan

No comments:

Post a Comment