Monday, August 31, 2009

Manaqib

Minggu ini cutinya agak panjang. Bersambung cuti hujung minggu dengan cuti merdeka. Hari Sabtu, saya ke majlis ilmu Syeikh Fuad. Kali ini saya hadir bersama keluarga. Ingatkan tafsir surah al-Fatihah tetapi Syeikh mensyarahkan kitab Manaqib Sayyidah Khadijah al-Kubra yang ditulis oleh ulama besar Makkah iaitu al-Muhaddith Dr Sayyid Muhammad Alawi al-Maliki al-Hasani. Kata Syeikh pembacaan manaqib itu menjadi tradisi ulama bagi mengenang jasa besar Sayyidah Khadijah yang banyak membantu perjuangan Nabi Muhammad saw. Pembacaan manaqib itu juga adalah bagi mengenang tarikh wafatnya Sayyidah Khadijah yang jatuh pada 11 Ramadhan. Selepas pembacaan manaqib, Syeikh menyambung dengan kitab periwayatan hadith. Selepas selesai majlis ilmu, saya pergi ke Jalan Pahang untuk mengambil kitab yang telah saya pesan. Dalam perjalanan ke sana, ternampak banner jualan buku di PNM (Perpustakaan Negara Malaysia). Langsung saya ke sana. Walaupun ada beberapa gerai yang dibuka tetapi gerai yang menjadi tumpuan saya ialah gerai En Abdul Halim. beliau menjual buku-buku koleksinya dengan harga yang berpatutan. Yang saya geram sangat tu ialah koleksi setnya. Memang tak boleh tahan tengok set koleksi beliau. Ada jugalah saya beli beberapa set koleksinya dengan harga yang agak murah juga.



Manaqib Sayyidah Khadijah al-Kubra yang dibaca oleh Syeikh. Gambar depan ialah kubah maqam Sayyidah Khadijah ra



Jalan ke PNM. Ada kanopi-kanopi gerai jualan di perkarangan PNM


Banner ni yang menjadi magnet kepada saya untuk datang ke PNM


Jenguk punya jenguk last-last terbeli juga beberapa set koleksi En Abdul Halim.

No comments:

Post a Comment