Sunday, June 14, 2009

Al-Barakah

Hari Khamis saya tidak kemana-mana, sekadar berehat-rehat di rumah sambil meninjau-ninjau kawasan sekitar rumah. Rumah mertua saya berada dalam Peringkat 7. Semuanya ada 9 peringkat. Felda ini diterokai kira-kira 31 tahun yang lalu. Ini berdasarkan kepada cerita lisan isteri saya yang datang ke kekawasan itu pada ketika usianya beberapa bulan (mengikut cerita mertua saya) dengan menaiki lori. Rumah-rumah Felda pada awalnya dibina tinggi-tinggi, maklumlah macam-macam binatang ada. Kini banyak rumah Felda yang telah dibina atau diubahsuai baru sehingga struktur asal rumah telah hilang. Rumah mertua saya pula sebaliknya. Struktur asal rumah masih lagi dikekalkan. Bahkan beberapa rumah disekeliling rumah mertua saya juga masih mengekalkan struktur asal dengan sekadar sedikit tambahan bahagian rumah. Pekan Lubuk Merbau tidaklah besar mana namun lengkap dengan kemudahan asas. Ada pejabat pos, balai polis dan pusat kesihatan. Ada satu stesen pam minyak, pasar basah, perpustakaan desa, sekolah rendah dan menengah. Di pekan, deretan kedai adalah di kiri dan kanan jalan. Rasanya ada lebih kurang 20 pintu kedai dikiri kanan jalan. Pasaraya yang agak besar adalah D'Mart yang dikendali oleh Felda sendiri. Hmm, sebenarnya saya tidak sabar untuk menanti hari esok. Esok jika mengikut perancangan saya adalah untuk ke Sik untuk mengikuti pengajian Tuan Guru Haji Salleh Musa, ulama besar yang sangat terkenal di utara Semenanjung dan mungkin juga di Alam Melayu. Disebelah petang, saya dan isteri saya mengunjungi rumah kakak ipar, Mahani yang letaknya didalam kawasan sekolah agama yang telah tidak digunakan lagi. Beliau menyewa disitu bersama anak-anaknya. Di Lubuk Merbau, saya bersolat jemaah di Masjid al-Barakah. Masjid ini agak baru juga kerana kalau tak silap catatannya ia dirasmi ketika Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi Timbalan Perdana Menteri. Ia merupakan satu-satunya masjid yang ada di Lubuk Merbau. Setiap kali waktu solat, saya anggarkan ada sekitar 100-150 orang datang berjemaah, atau mungkin lebih. Azan yang dikemundang dan bacaan surah dalam sembahyang oleh bilal dan imam di masjid ini sedap-sedap belaka. Cuma saya tidak pasti, ada atau tidak generasi pelapis disini kerana jemaah yang memenuhi masjid rata-ratanya adalah baya-baya ayah mertua saya.



Nanas yang ditanam disekeliling rumah mertua saya


Antara pokok yang ditanam oleh ayah mertua saya dibelakang rumah


Macam-macam pokok yang ditanam oleh ayah mertua saya. Pantang ada tanah kosong, mesti ada yang ditanamnya


Pokok naga yang ditanam oleh ayah mertua saya. Tumbuh subur di sebelah kiri bahagian rumah


Rumah ayah mertua saya. Lihat struktur asal dikekalkan iaitu dibahagian atas. Dibahagian bawah dan sebelah kanan adalah bangunan tambahan. Sebelah kanan itu adalah bekas kedai runcit ibu mertua saya.




Antara pokok yang ditanam oleh ayah mertua saya ialah durian, dokong, mata kucing, amra (kedondong), rambutan, manggis dan banyak lagi


Dan tentunya pokok pisang. Ada bermacam jenis spesis pokok pisang yang ditanam seperti nangka, bantan, abu dan macam-macam lagi. Tapi pisang bantan paling banyak dan pisang ini digunakan untuk buat kek pisang. Pisang nangka pula diguna untuk buat kerepek.


Rumah-rumah peneroka lain dihadapan rumah ayah mertua saya

Bahagian dalam masjid al-Barakah, Masjid utama Felda Lubuk Merbau


Menara utama masjid, terletak disebelah kanan masjid


Kubah masjid dari bahagian dalam

Bahagian dalam masjid. Kelihatan mimbar dalam gambar

Kubah dari satu sudut Masjid al-Barakah


Pandangan depan masjid al-Barakah, satu-satunya masjid utama di Felda Lubuk Merbau

1 comment: