Sunday, June 14, 2009

Kota Ngah Ibrahim, Dato Sagor

Tinggal sehari sahaja lagi sebelum saya meneruskan perjalanan ke sebelah utara iaitu kampung sebelah isteri saya di Langkawi dan Lubuk Merbau Kedah. Masa yang tersisa saya gunakan untuk melawat Kota Ngah Ibrahim di Matang. Saya dan adinda saya, Khairul Azri dan Muhammad Khairul Imran sampai di kota ini seawal pagi. Kami disambut mesra oleh pegawai yang bertugas. Ngah Ibrahim mempunyai tali persaudaraan dengan saya samada disebelah ibu mahupun disebelah bapa. Kami meninjau kota tersebut yang asalnya merupakan rumah dan pejabat Ngah Ibrahim pada sekitar tahun 1870-an dahulu. Ada salasilah Ngah Ibrahim dipamerkan disitu. Di tingkat atas, kami berpeluang melihat lakaran wajah Dato Maharajalela Pandak Lam yang sangat terkenal pada tahun 1870-an tidak lama dahulu. Saya sempat membeli beberapa buku yang berkaitan dengan artifak sejarah yang dijual disitu. Di luar bangunan tersebut, tersergam makam Ngah Ibrahim. Kami menghadiahkan al-Fatihah kepada 'penghuni makam ' tersebut. Setelah itu, kami bergerak mencari makam Dato Sagor yang juga mempunyai hubungan kekeluargaan dengan kami. Bagi yang tidak biasa dengan kawasan itu, agak sukar juga untuk mencari lokasi makam apatah tidak ada papan tanda yang memberitahu jalan ke makam. Setelah 10 minit, melilau mencari lokasi makam, akhirnya kami berpatah balik ke kota untuk bertanya pada pegawai. Katanya makam Dato Sagor terletak di jalan menghala ke tapak pelupusan sampah selepas melintasi Masjid Lama Matang. Agaknya kalau tidak bertanya, sampai sudah kami tidak akan berjaya menemui lokasi makam tersebut. Sebenarnya tidaklah begitu jauh lokasi makam itu dari kota, rasa saya ada lebih kurang 1-2 km sahaja. Cuma yang agak menyedihkan ialah apabila kami terpaksa melalui laluan yang sama untuk ke tempat tapak pelupusan sampah untuk sampai ke makam. Saya tidak pasti berapa jauh tapak pelupusan sampah dari lokasi makam tetapi kami sentiasa berselisih dengan lori-lori sampah sepanjang perjalanan ke situ. Ada dua makam disitu. Satu makam yang bersalut dengan kain kuning dan satu lagi tanpa bersalut apa-apa. Kata orang, makam Dato Maharaja Lela juga ada disitu tetapi sudah hanyut ke Sungai Larut. Selesai menghadiahkan al-Fatihah, kami ke Muzium Perak untuk melihat kesan-kesan sejarah. Tetapi tidak banyak yang boleh dilakukan kerana Muzium Perak masih dalam proses renovasi.

Disebelah petang, saya menghadiri kenduri kahwin yang berdekatan dengan rumah manakala disebelah malamnya saya menghadiri majlis ilmu di Masjid al-Falah yang disampaikan oleh Ustaz Syawal, masjid yang berdekatan dengan rumah saya.


Kota Ngah Ibrahim dengan meriam dibahagian hadapan

Batu penerangan Kota Ngah Ibrahim

Banner Selamat Datang di pintu masuk Kota Ngah Ibrahim. Kami adalah antara orang terawal sampai di kota pada pagi itu.




Baju perang Bugis yang diperbuat dari besi

Penerangan baju perang seperti dalam gambar diatas

Melodrama bagaimana bijih timah dijumpai oleh gajah Cik Long Jaafar (kalau tak silap saya)

Peralatan pertanian yang klasik

Salasilah Ngah Ibrahim. Jika Ngah Ibrahim dari jurai Tun Undan, saya pula dari Tun Kelalang. Kedua-duanya adalah anak kepada Tun Sab'an, tokoh penting dalam pentadbiran Perak pada abad ke-16 Masehi.





Tangga menuju tingkat atas

Lakaran wajah Pandak Lam, Dato Maharaja Lela yang sangat terkenal di abad ke-19 Masehi. Beliau dari jurai Daeng Norsinum yang merupakan anak kepada Daeng Selili.

Gambar istana lama Sultan Ismail abad ke-19 Masehi. Senibinanya seperti rumah kutai

Pejabat Ngah Ibrahim. Khabarnya orang Melayu terkaya satu masa dahulu.



Tempat mencuci keris zaman dahulu



Ini penerangannya (tempat mencuci keris)








Kamar tidur Ngah Ibrahim

Perisai lama orang-orang Melayu zaman dahulu

Pedang lama





Lakaran Kota Ngah Ibrahim dan kawasan sekitarnya satu masa dahulu
Pemandangan disisi sebelah kanan bahagian belakang kota. Yang berbumbung adalah kawasan artifak, agaknya.

Makam Ngah Ibrahim yang berada dalam kawasan perkarangan kota.

Penerangan tentang Makam Ngah Ibrahim

Pejabat British di abad ke-19





Kota Ngah Ibrahim dari jarak dekat. Lubang itu mungkin tempat muncung senapang dihalakan kot.

Makam Ngah Ibrahim disisi yang lain

Kawasan kota yang agak luas.

Ini adalah kawasan menara kawalan utama (sebelah kiri kota bahagian hadapan). Saya tak pasti lubang ini lubang apa. Agaknya tempat berlindung pengawal-pengawal kota pada zaman dahulu kot.

Penerangan tentang menara kawalan utama



Perigi yang ada di kawasan perkarangan kota

Sebuah makam lama di kawasan pemakaman Dato Sagor. Kira-kira 1-2 km dari Kota Ngah Ibrahim

Satu lagi makam dengan disalut kain kuning dalam kawasan yang sama iaitu di kawasan pemakaman Dato Sagor

Lihat papan tanda "Tapak pelupusan Sampah. Itulah jalan yang menghala ke kawasan makam Dato Sagor. Lebih kurang 500 meter dari jalan besar.

Papan tanda makam Dato Sagor. Tokoh penting di Perak abad ke-19 Masehi



Kelihatan jelas highway dari kawasan makam Dato Sagor. Highway itu menghala ke utara. Saya memang selalu lalu jalan ini apabila balik ke Kedah tapi tak pernah perasan ada makam dibawahnya.

Bumbung makam yang mempunyai batu nisan bersalut kain kuning tadi

Batu penerangan Muzium Taiping

Struktur kolonial jelas kelihatan pada bangunan muzium ini

Tanda nama Muzium Perak (rasanya yang asal) jelas terpampang di atas pintu masuk utama




Replika kubur purba yang dijumpai di Perak


Replika kubur purba yang diletakkan di hadapan muzium

Replika kubur purba dari satu sisi yang lain

Bangunan muzium disatu sisi lain. Saya sebenarnya nak mengunjungi library muzium pada hari itu. Tetapi library dan hampir keseluruhan besar muzium masih dalam pembaikan.

Satu ukiran jawi pada sebatang meriam di muzium. Mungkin milik Ngah Ibrahim kot.





Adinda-adinda saya sedang sibuk membaca tulisan yang ada pada meriam

Laras meriam yang mempunyai ukiran yang sangat indah


Muzium ini mula dibuka pada tahun 1888

Menara masjid al-Falah berdekatan dengan rumah bapa saya di Taiping

Masjid ini dirasmi pada pertengahan tahun 80-an



Kombinasi kitab Al-Quran, kitab lama dan corak dinding yang menarik perhatian saya

Ustaz Syawal sedang memberi syarah. Usianya mungkin sekitar awal 20-an. Berpotensi jadi ulama terkenal satu hari nanti.

Tabuh (betul ke apa yang sebut ni?) yang ada di Masjid al-Falah, Taiping

Entah, tiba-tiba je rasa nak ambil gambar langit (baru lepas hujan) di halaman rumah bapa saya.

1 comment: