Sunday, June 28, 2009

Kompleks Yayasan al-Jenderami, Kain Sulawesi





Jumaat yang lepas, saya ke Yayasan al-Jenderami bersama-sama dengan isteri saya. Kami sampai disitu lebih kurang jam 9.15 pagi. Suasana pagi disitu cukup mendamaikan. Kelihatan beberapa orang warga emas berjalan menuju ke masjid untuk mendengar kuliah yang hendak disampaikan. Di lapangan astaka dan ruang-ruang bercermin bersebelahan dengan pejabat, kelihatan beberapa kelompok pelajar yang diawasi oleh guru-guru masing sedang tekun menelaah. Saya kesitu sebenarnya kerana hendak mengambil buku yang saya tempah tempoh hari. Kata Ustaz Roee, buku tu dah lama siap. Lalu saya mengadakan temujanji dengan Ustaz Roee untuk mengambilnya pada pagi Jumaat. Sambil menunggu Ustaz Roee di pejabat, saya dan isteri mengambil kesempatan melihat-lihat bahan pameran yang ada di ruang menunggu pejabat. Tidak lama kemudian, Ustaz Roee pun datang. Saya tidak sabar-sabar untuk melihat buku-buku yang saya tempah tempoh hari. Buku-buku itu adalah buku-buku yang sangat sukar didapati di pasaran. Ianya berkenaan dengan manaqib tokoh-tokoh dan biografi ulama besar di Nusantara. Ada lima enam buku yang saya tempah tempoh hari. Selesai membelek buku, saya dan isteri kemudiannya berbincang dengan Ustaz Roee tentang pengelolaan sekolah agama. Kata Ustaz Roee, selain dari program sekolah rendah agama, Madrasah al-Jenderami turut menawarkan program seperti jisadani dan banat untuk para pelajar seawal dari umur 7 tahun. Program-program pengajian yang ditawarkan ini adalah berasaskan sistem pengajian pondok yakni membaca, meneliti dan menghafaz matan dari kulit ke kulit. Prestasi pelajar dinilai berdasarkan keupayaan mereka mengikuti teks-teks atau matan kitab. Sebab itu kata Ustaz Roee, bukanlah sesuatu yang aneh apabila pelajar-pelajar yang jauh lebih muda ditempatkan bersama-sama dengan pelajar yang lebih tua darinya. Ini adalah kerana sistem penilaian disitu bukanlah berdasarkan umur tetapi berdasarkan keupayaan pelajar memahami teks atau amatan yang terkandung dalam sesuatu kitab. Diakhir perbincangan, Ustaz Roee memaklumkan kepada kami bahawa pada 31/7 dan 1/8, akan diadakan sambutan Hari Hol Saiyidatina Siti Khadijah secara besar-besaran. Dia berharap agar kami dapat meluangkan masa hadir ke majlis itu. Selesai berbincang dengan Ustaz Roee, kami berkunjung ke Koperasi al-Barakah. Isteri saya membeli roti al-Barakah. Roti ini diusahakan sendiri oleh Yayasan al-Jenderami. Kami seterusnya bergerak menuju ke UKM Bangi kerana saya ada urusan disitu.




Saya sampai disini bersama isteri saya lebih kurang jam 9.15 pagi. Setelah meletakkan kereta di satu kawasan parkir diatas, kami berjalan menuju ke perkarangan Yayasan.

Plak peringatan perasmian pejabat urusan Yayasan. Seperti yang tertera, pejabat ini telah dirasmikan oleh Habib Muhsin bin Omar al-Attas pada tahun 2005

Satu sudut pandangan astaka dari bangunan pejabat. Kelihatan dua kelompok belajar sedang tekun menimba ilmu dibawah pengawasan guru masing-masing

Sebuah kitab Al-Quran lama yang bertulisan tangan dipamerkan di ruang pejabat

Masjid Yayasan al-Jenderami. Ada kuliah pada pagi itu.

Di sisi yang lain pemandangan Masjid. Di bahagian kiri masjid itu juga ada kelas-kelas pengajian yang sedang berjalan.

Ruang makan atau kafetaria. Lantai kawasan lapang kompleks Yayasan ini sentiasa dijaga dan dibersihkan.


Kawasan perumahan kompleks warga emas. Bersih, kemas dan dijaga dengan rapi.



Jenderami Inn. Kemudahan hotel yang disediakan oleh Yayasan

Papan tanda kawasan Kompleks Warga Emas Yayasan al-Jenderami

Pintu gerbang ke kawasan kompleks perumahan warga emas

Satu lagi kawasan perumahan yang ada di Kompleks Yayasan. Setiap rumah kalau tidak silap saya mempunyai nama penghuninya.

Kawasan perumahan yang sangat bersih dan sejuk mata memandang.

Roti al-Barakah yang diusahakan oleh Koperasi Yayasan.

Pamplet tentang barangan makanan yang diusaha dan dijual oleh Koperasi al-Barakah. Selain roti, makanan sejuk beku turut diusaha dan dijual.

Ini adalah satu replika pintu lama di hadapan pintu masuk bangunan ATMA, UKM. Saya tidak sempat hendak membaca tulisan yang tertera pada pintu itu kerana mengejar masa.

Ini adalah satu kain seperti kain batik tetapi namanya Kain Sulawesi. Kain ini dipamer di satu laluan tangga di bangunan ATMA UKM. Apabila ada perkataan Sulawesi, saya memang tidak teragak-agak untuk merakamnya. Sulawesi begitu dekat dihati saya walaupun saya belum pernah menjejakkan kaki kesana kerana disitulah tempat asal moyang saya yang berketurunan Bugis itu.

No comments:

Post a Comment