Sunday, March 28, 2010

Catatan Sehari Perjalanan - Pantai Barat Johor Siri 1

Janji dengan saudara saya, Nas pukul 8 pagi. Entah macam mana saya tersilap masuk jalan. Jalan yang saya masuk 'jam'. Jalan ini merupakan jalan pintas di Puchong Perdana. Sampai di rumah Nas yang letaknya di Bandar Saujana Putra lebih kurang jam 8. 10 pagi, lewat 10 minit. Nas pun dah ready nampaknya. "Kemana kita pagi ni bang?" Tanya Nas. "Kita ke Rembau dulu." Sebenarnya kami perlu ke Kukup hari itu. Ada urusan disana. Kukup merupakan sebuah pekan kecil yang letaknya dihujung negeri Johor disebelah pantai Barat. Kami mempunyai banyak masa kerana kami hanya perlu sampai Kukup sebelum jam 3 petang. Jadi saya mengatur jadual perjalanan sebaik mungkin agar setiap masa perjalanan dapat dimanfaatkan sepenuhnya. Destinasi pertama ialah Rembau. Lokasinya ialah Madrasah Islamiah Tuan Guru Haji Ibrahim di Bongek Aceh, Rembau. Malam sebelumnya, saya telah menghubungi Ustaz Khairuddin, mudir madrasah untuk mendapatkan dua buah kitab tulisan almarhum Tuan Guru. Ustaz Khairuddin memaklumkan kepada saya bahawa dia berada di Segamat pada keesokan harinya dan tidak dapat bertemu dengan saya. Kami sampai di madrasah lebih kurang jam 9 pagi. Sunyi sepi, berbeza suasananya ketika madrasah mengadakan pengajian. Pintu madrasah terbuka sedikit seperti ada penghuni didalamnya. Saya memberi salam dan salam bersambut. Saya memperkenalkan diri dan meminta izin untuk mendapatkan naskhah kitab. Kitab tersebut iaitu Nurul Aulad dan Silahul Ghilman telah diedarkan secara percuma kepada hadirin yang hadir pada hari sambutan 70 tahun usia penubuhan madrasah. Selesai mengambil kitab, kami meneruskan destinasi ke Tampin. Lebih kurang 5 minit selepas keluar dari perkarangan madrasah, Ustaz Khairuddin call saya. Macam tahu-tahu je saya dah singgah disitu. "Ana ada sediakan satu lagi kertas yang ana susun untuk kitab Silahul Ghilman", kata Ustaz Khairuddin. "Oh ye ke? Tak tahu pula saya sebab saya hanya diberikan kitab ini sahaja" kata saya. "Tak mengapa ustaz, Insya Allah nanti saya datang lagi ambil kertas tu pula", kata saya mengakhiri perbualan. Kitab Silahul Ghilman itu agak istimewa kerana selain mengandungi doa dan wirid, ia juga ada mengandungi taqwim atau jadual waktu sembahyang yang disusun sendiri oleh almarhum Tuan Guru. Kami meneruskan perjalanan ke Tampin. Jam baru menunjukkan hampir pukul 9.30 pagi tapi cuaca semakin terik seakan-akan seperti sudah masuk jam 11 pagi.



Dewan kuliah madrasah


Ruang menunggu depan pintu masuk dewan kuliah. Poster ijtimak pondok se-Malaysia yang diadakan di sini kira-kira 3 tahun lepas masih terpampang menghiasi dinding madrasah

Sekolah Agama Rakyat yang letaknya beberapa ela sahaja dari bangunan Madrasah

Bangunan madrasah dari luar perkarangan

Rumah almarhum Tuan Guru Haji Ibrahim

Kitab Nurul Aulad tulisan almarhum Tuan Guru Haji Ibrahim

Kitab Silahul Ghilman bersaiz poket yang disusun oleh almarhum Tuan Guru Haji Ibrahim

No comments:

Post a Comment