Monday, March 29, 2010

Catatan Sehari Perjalanan - Pantai Barat Johor Siri 5

Untuk ke Kukup, kami perlu mengambil susur keluar Simpang Renggam. Dari Simpang Renggam, kami perlu melalui bandar Pontian sebelum sampai ke Kukup. Seingat saya, saya pernah sampai di Pontian kira-kira 13 tahun yang lalu. Sudah pasti bandarnya banyak berubah. Ada 2 pemandangan yang hampir sama sepanjang perjalanan saya dari Simpang Renggam menuju ke Pontian. 2 pemandangan yang saya maksudkan ialah ladang nanas dan kelapa sawit. Nanas dijual dengan banyaknya di gerai jualan. Ada yang dijual RM 1 untuk 3 biji dan macam-macam lagi promosi. Ada juga niat nak berhenti tapi Nas kata ada banyak lagi gerai di hadapan. Last-last satu pun kami tak berhenti. Apabila sampai di pekan Pontian, kelihatan perahu-perahu nelayan berbaris di muara sungai. Pekan Pontian juga sudah banyak berubah. Sudah ada pasaraya Giant dan hotel besar disebelahnya. Agak jauh juga perjalanan dari Simpang Renggam ke Pontian, apatah lagi ia menjadi laluan utama (satu-satunya laluan utama) kenderaan berat seperti lori dan trailer. Kami terpaksa mengharung perjalanan hampir satu jam untuk sampai ke Pontian dari Simpang Renggam. Jaraknya mungkin sekitar 50 hingga 60 km. Di Pontian, papan tanda ke Muzium Bugis semakin banyak kelihatan. "Kita kesana", kata saya kepada Nas. Sebetulnya saya ingin melihat salasilah masyarakat Bugis yang mungkin ada disimpan disitu, mana tahu mungkin ada kaitan dengan moyang saya, Daeng Selili. Agak mengelirukan juga papan tanda yang terdapat di bahu jalan terutamanya apabila sampai di Pantai Rambah. Papan tanda di Pantai Rambah menunjukkan arah ke kanan untuk sampai ke muzium dengan jarak kira-kira 500 meter. Lalu saya terus masuk ke sebelah kanan dan mencari lokasi muzium. Akhirnya saya bertemu dengan sebuah rumah yang mempunyai papan tanda "Muzium Bugis". Mungkin ini kut muzium yang dimaksudkan, kata saya dalam hati. Malangnya pintu rumah atau muzium itu berkunci. Saya memberi salam tetapi tidak berjawab. Akhirnya kami meneruskan perjalanan ke Kukup. Dalam perjalanan ke Kukup kami bertemu lagi dengan sebuah bangunan yang mempunyai papan tanda Muzium Bugis. Bangunan tersebut terletak betul-betul di tepi jalan. Dihadapannya ada seorang perempuan sedang menjual makanan manakala masjid terletak disebelah kanan. Lokasinya ialah di Kampung Teluk Kerang. Kami masuk ke dalam muzium tersebut untuk melihat artifak yang ada. Tidak begitu banyak barang atau artifak yang dipamerkan, maksud saya yang ada kaitan dengan Bugis. Saya mengharapkan ada salasilah tentang keturunan Bugis dipamerkan disitu tapi nampaknya tidak ada. Yang ada hanyalah salasilah Dato' Onn bin Jaafar yang bertemu salasilahnya dengan Bendahara Tepok. Setelah hampir 15 hingga 20 minit kami berada disitu, kami pun meneruskan perjalanan menuju ke Kukup.


Muzium Bugis di Pantai Rambah


Sisi lain perkarangan muzium Bugis di Pantai Rambah. Muzium tutup ketika kami sampai

Salasilah Dato Onn bin Jaafar yang dipamerkan di Muzium Bugis, Kampung Teluk Kerang

Senjata yang dipakai oleh hulubalang Bugis

Penerangan senjata

Basikal yang digunakan oleh Dato' Onn bin Jaafar

Penerangan tentang basikal Dato' Onn

Pemandangan dalam Muzium Bugis di Kampung Teluk Kerang

Pemandangan hadapan Muzium Bugis Kampung Teluk Kerang

No comments:

Post a Comment