Sunday, March 7, 2010

Rabbit Park

Sabtu lepas, saya ke Rabbit Park. Tujuan ke sini adalah untuk mencari bekalan makanan buat dua ekor arnab saya. Bekalan terdahulu telah habis. Rabbit Park ini letaknya tidak jauh dari rumah saya. Sebetulnya kawasan ini adalah merupakan kawasan taman arnab milik persendirian dimana pengunjung yang ingin menyaksikan keletah atau gelagat arnab yang ada disini perlu membuat bayaran masuk sebanyak RM 3 satu kepala. Saya tak pasti spesis arnab yang ada disini tetapi nampak gayanya sangat banyak arnab berkeliaran disana-sini. Sambil si penjaga taman itu mengisi bekalan makanan untuk saya, saya bertanya kepadanya adakah arnab-arnab yang ada disini dijual? "Memang untuk dijual, seekor harganya RM 35", kata si penjaga. "Sebenarnya teruk juga jaga arnab ni", luah si penjual dengan loghat Kelantan yang agak pekat. "Apa yang teruknya?" tanya saya. "Makanan dia bang. Arnab ni kuat makan. Setiap hari kami terpaksa sembelih arnab. Dagingnya kami jual", sambung si penjaga. "Berapa harga daging arnab?" tanya saya balik. "RM 35 sekilo", jawab si penjaga. Lebih kurang begitulah harga daging arnab, kalau telinga saya tak salah dengar. Setelah bekalan siap diisi saya pun pulang ke rumah. Bekalan tersebut saya beli dengan harga Rm 1.50 untuk satu peket (lebih kurang 1 kg). Saya beli 4 peket. Mungkin boleh bertahan untuk tempoh seminggu atau lebih sedikit.

Rumah-rumah kecil yang didiami arnab




Arnab pantang melihat ada pengunjung yang datang, pasti dia akan menghampirinya

Dua ekor arnab didalam sangkar, tak pasti spesis apa

Arnab sedang bermain-main sesama sendiri

Dua ekor arnab menghampiri saya

Lagi rumah-rumah kecil yang menjadi kediaman arnab

No comments:

Post a Comment