Tuesday, April 21, 2009

KAMIL, Desa Putra dan anak-anak didikku

KAMIL adalah singkatan bagi Kemahiran Amal Islami. Pertandingan KAMIL untuk pelajar-pelajar sekolah KAFA diadakan setiap tahun bertujuan untuk mencungkil bakat pelajar disamping mengeratkan silaturrahim antara guru, pelajar dan ibubapa. Ini adalah kali pertama sekolah saya menyertai pertandingan seumpama ini. Sejak mengambil alih sekolah dari pentadbir lama, saya dimaklumkan oleh pelajar bahawa sebelum ini mereka tidak pernah memasuki pertandingan ini. Asalnya, kami sebagai pihak pengurusan juga tidak bercadang hendak menyertai pertandingan ini kerana bimbang pelajar berasa tertekan dengan beban kerja sekolah harian dan KAFA tetapi atas desakan pelajar yang beria-ria hendak menyertai pertandingan ini, akhirnya kami akur. Untuk menyertai pertandingan ini, pihak sekolah terpaksa mengeluarkan perbelanjaan sendiri. Saya dan pihak pengurusan segera membuat peruntukan untuk menyertai program ini. Isteri sayalah yang banyak memainkan peranan seperti menghadiri mesyuarat, taklimat dan sebagainya. Dalam pembahagian tugas menjelang hari pertandingan, sekolah saya terlibat dengan penyediaan hadiah. Agak sedih juga kerana peruntukan untuk hadiah pelajar yang diputuskan oleh jawatankuasa penyelaras pertandingan hanyalah RM5 setiap seorang. Jenuh juga saya memikirkan apa hadiah terbaik hendak diberi pada pelajar. Akhirnya saya buat keputusan untuk membeli buku-buku keluaran DBP yang kebetulan pada masa itu ada jualan murah. Bagi menambahkan seri pertandingan, saya dan isteri menempah piala untuk dijadikan kenang-kenangan pelajar yang memenangi pertandingan pada hari tersebut. Itulah hadiah terbaik yang mampu saya sediakan dengan nilai RM5 satu kepala itu. Asalkan dapat melihat anak-anak ini gembira dengan hadiah yang bakal diterima mereka, itu sudah cukup memberi kepuasan bagi saya walaupun agak sukar juga hendak mencari kedai yang boleh membuat piala dalam tempoh yang singkat dengan harga yang murah pula.
Sekolah saya diletakkan didalam Zon 2 daerah Sepang. Pelajar-pelajar memang tiada pengalaman langsung. Tetapi semangat mereka cukup tinggi. Latihan hanya dimulakan seminggu sebelum pertandingan. Saya sebenarnya terharu dengan komitmen yang diberikan oleh pelajar. Mereka sanggup datang malam untuk berlatih sehinggalah pada malam menjelang pertandingan keesokan harinya. Guru-guru membimbing mereka dari mula hinggalah akhir latihan. Isteri saya turut melihat mereka berlatih. Untuk makluman, isteri saya merupakan pengetua madrasah manakala saya pengerusinya. Kami berdua tidak mengajar tetapi amat rapat dengan pelajar-pelajar ini.
Dihari pertandingan yakni pada hari Sabtu yang lepas (17 April 2009), debaran kian memuncak. Kami bertolak dari Puchong seawal pagi dengan bas dan sampai di SRA Desa Putra kira-kira 40 minit selepas itu. Pelajar-pelajar saya membuat persiapan dengan sangat-sangat sederhana jika dibandingkan dengan sekolah lain. Jika sekolah lain mengenakan pakaian yang seragam yang indah-indah, pelajar-pelajar saya pula memakai pakaian yang biasa-biasa sahaja. Kami sebenarnya tidak mahu membebankan ibubapa pelajar untuk membeli pakaian baru semata-mata hendak menyertai pertandingan. Lagipun ini kali pertama kami menyertai pertandingan besar sebegini. Pelajar-pelajar tatkala melihat penampilan sekolah lain terus seperti lemah semangat. Ada yang nak balik kerana tidak yakin akan menang tambahan pula latihan last-minute. Saya beritahu pelajar saya seperti berikut,
Kalau kamu kalah sekalipun tetapi kamu sebenarnya dah menang. Kamu sertai pertandingan ini pun kira dah menang sebab banyak ilmu yang kamu dah dapat. Bayangkan sebelum ini ada yang tak tahu khutbah sekarang sudah boleh khutbah, ada yang tak hafal selawat sekarang dah boleh selawat dengan lancar, ada yang tidak tahu terjemahan ayat-ayat sekarang dah boleh mengingati baris-baris terjemahan satu demi satu dan bermacam lagi pengalaman berharga tatkala menyertai pertandingan ini. Itulah kemenangan yang sebenarnya.

Lantas pelajar-pelajar menyertai pertandingan dengan penuh bersemangat. Sekolah saya menyertai semua acara kecuali marhaban. Acara yang disertai diperingkat zon ialah solat subuh berjemaah, nasyid, azan dan khutbah dan hafazan.

Seperti yang kami sudah pun boleh jangka awal-awal, kemenangan tidak berpihak kepada kami. Namun seperti yang saya tegaskan kepada mereka, bukan kemenangan yang dikejar tetapi sebenarnya ilmu itu. Menang dalam pertandingan adalah satu bonus tetapi mendapat ilmu itu adalah kemenangan yang lebih besar ertinya.

Kepada guru-guru, terima kasih kerana membimbing anak-anak ini. Kepada ibubapa, terima kasih kerana memberi sokongan padu. Kepada pelajar, teruskan usaha untuk menimba ilmu tanpa rasa jemu.


Acara azan dan khutbah yang disertai oleh dua orang pelajar untuk setiap sekolah. Azan dan khutbah untuk pelajar tahap 2 yakni dari tahun 4 hingga tahun 6

Pelajar-pelajar ini berpotensi besar menjadi khatib dan bilal yang berwibawa kelak

Kumpulan nasyid sekolah saya (lelaki). Mereka memakai baju melayu sendiri

Nasyid yang dialunkan ada dua iaitu lagu dendangan kumpulan Brothers dan Selawat

Satu sisi lain kumpulan nasyid sekolah

Sisi lain peserta azan dan khutbah

Pelajar tahap 1 sedang mengerjakan solat subuh berjemaah

Seronok tengok pelajar-pelajar ini solat berjemaah

Sekolah saya mendapat undian no. 6 untuk acara solat subuh berjemaah bagi tahap 1

Keadaan dewan menjelang acara penyampaian hadiah. Sebanyak 14 sekolah terlibat untuk zon 2 termasuk tuan rumah iaitu SRA Desa Putra, Sepang



Bangunan sekolah SRA Desa Putra. Panas terik ketika itu. Sebenarnya ramai orang yang beli aiskrim dekat orang yang jual aiskrim tu


Pentas hadiah. Semua hadiah berjumlah 176 unit kesemuanya untuk 176 peserta yang menang. 176 unit itu merangkumi set buku dan piala. Seperti yang saya katakan tadi, memang puas hati sebab dapat bagi buku dan piala pada pelajar dengan nilai yang diperuntukkan hanya RM 5 satu kepala sahaja!

Saya tengok jam, dah masuk zohor. Para tetamu kehormat masih lagi makan. Saya pun ambil keputusan untuk pergi sembahyang dulu. Saya ke surau berdekatan


Ketika saya sampai, tidak ada siapapun disurau. Tak berapa lama kemudian, ada seorang pemuda datang lalu mengalunkan azan. Ada la lebih kurang 4-5 orang berjemaah masa itu.




Inilah SRA Desa Putra dari pandangan depan surau. Ada lebih kurang 400 meter kut dari surau nak kesitu




Gambar surau tempat saya menunaikan solat Zohor.


Pemandangan surau dari sisi yang lain



Anak sungai berdekatan dengan surau. Kelihatan masih belum tercemar. Seronok suasana disini kerana dikelilingi kampung



Banner Pertandingan yang menjadi bukti kehadiran kami di SRA Desa Putra. Insyallah tahun depan kami akan datang dengan lebih bersedia lagi. Acara selesai lebih kurang jam 2.00 petang. Selepas itu kami bertolak pulang ke Puchong.

No comments:

Post a Comment