Sunday, April 19, 2009

Muqaddimah

Dah lama nak buat blog sendiri tapi baru sekarang ada kesempatan. Saya letakkan nama blog ni ikan tongkol sebab suka dengan gulai masak aceh ikan tongkol yang dimasak oleh isteri saya dan juga oleh keluarga sebelah isteri saya. Dari mak mertua saya, mak saudara belah isteri saya, kakak ipar saya... semuanya mahir dengan masakan ini. Pernah tengok ikan tongkol tak? Inilah rupa ikan tongkol yang telah dimasak (yang dalam gambar ni bukan masak aceh tapi warna kuah tu dah lebih kurang macam masak aceh juga).



Gambar ni saya ambil kat website mana tah tadi, saya pun dah lupa address urlnya. Ikut kata isteri saya, masak aceh ikan tongkol ni, boleh tahan juga ‘renyah’[1]nya. Maksudnya dari segi bahan-bahan ramuannya, ada yang susah nak dapat kat market. Tentang kenapa ikan tongkol pula, kata mak mertua saya, boleh kalau nak guna ikan lain tetapi ikan tongkol lah yang paling sesuai sebab isinya yang agak keras tak mudah pecah. Gulai aceh ni boleh tahan lama, berhari-hari boleh tahan. Lagi lama, lagi sedap gulai tu sebab bila di’perangat’[2], gulai tu jadi lagi pekat dan sebati. Sebenarnya satu lagi sebab kenapa saya letak nama blog ni ikan tongkol ialah kerana saya meminati karya-karya Syeikh Hamzah Fansuri. Salah satu karyanya ialah yang bertajuk Syair Ikan Tongkol[3]. Syair ini ada dibahas/disyarah oleh anak muridnya iaitu Syamsuddin Sumatra-i. Tajuknya ialah Syarah Sya'ir Ikan Tongkol yang terdiri dari 20 balaman dan berbahasa Melayu). Dikatakan bahawa kandungannya adalah syarah terbadap 48 baris syair Hamzah Fansuri yang mengupas soal Nur Muhammad dan cara untuk mencapai fana' di dalam Allah. Saya belum pernah melihat syarah ini. Setakat ini, karya Syamsuddin Sumatra-i yang pernah saya lihat dan baca ialah Syarah Ruba'i Hamzah Fansuri yang disusun semula oleh Prof A Hasjmy lalu diterbitkan oleh DBP pada tahun 1976.
[1] agak sulit, susah
[2] dipanaskan
[3] Juga disebut ikan tunggal dalam syair ini

1 comment:

  1. sedap nih .... boleh la nanti kiteorg dtg umah , boss jamu eh ... ngeh2

    ReplyDelete