Monday, April 27, 2009

Persatuan Sejarah Malaysia dan Maktab Mahmud

Minggu lepas, saya berkunjung ke Persatuan Sejarah Malaysia (PSM) untuk membeli beberapa buku yang diteribitkan oleh Persatuan itu. Buku dijual di pejabat PSM yang terletak di tingkat 3. saya sampai pada waktu tengahari, waktu rehat pejabat tetapi mujurlah ada pegawai yang ada disitu. saya mencari beberapa buku untuk bahan kajian saya namun yang ada hanyalah tiga buah iaitu tentang batu nisan Patani, sejarah Kedah dan warisan sejarah Johor. Itupun tinggal beberapa naskhah sahaja. Menurut pegawai PSM, buku-buku itu sudah tidak dicetak lagi. Banyak lagi buku-buku lain yang saya perlukan tetapi sudah kehabisan stok. Nampaknya terpaksalah saya cari buku-buku tersebut ditempat lain.

Kaunter pejabat PSM di tingkat 3

Tan Sri Dato' Haji Dol Ramli - salah seorang tenaga penting PSM

Saya tertarik dengan keratan akhbar ini yang diletakkan dalam papan kenyataan pejabat PSM. Ianya berkaitan dengan tokoh yang pertama mengelilingi dunia termasuklah tokoh Melayu zaman silam

Pintu yang terdapat di pejabat PSM. Mempunyai ukiran yang menarik.


Selesai urusan membeli buku, saya kemudiannya ke tingkat mezzanine untuk menunaikan solat. Suraunya terletak dikawasan letak kereta.


Seorang lagi tokoh penting yang mempunyai kaitan dengan sejarah PSM iaitu Dato' Omar Hashim

Namanya diabadikan pada perpustakaan PSM. Perpustakaan PSM terletak sama paras dengan surau. Saya tidak berkesempatan untuk masuk kerana saya tiba disitu waktu pejabat rehat. Perpustakaan tersebut ditutup pada waktu rehat.


Terdapat arca kemerdekaan di paras bawah
Pintu besar Galeri Sejarah di paras bawah. Walaubagaimanapun, ini bukanlah jalan utama untuk ke pejabat PSM. Dari pintu besar ini, pengunjung perlu mengambil laluan kanan disebelah pintu besar ini untuk ke pejabat PSM.

Wisma Sejarah yang menempatkan pejabat PSM, perpustakaan dan juga ruang galeri.

Wisma Sejarah ini terletak bersebelahan dengan Perpustakaan Negara Malaysia iaitu di Jalan Tun Razak. Jika ingin menjadi ahli PSM, disinilah tempatnya.

Inilah buku yang telah saya beli ketika berkunjung di PSM. Saya membeli buku Beberapa Aspek Sejarah Kedah itu kerana ada beberapa artikel menarik yang saya perlukan untuk bahan kajian saya. Salah satunya ialah artikel tentang Maktab Mahmud. Maktab ini terletak di utara semenanjung atau lebih tepat lagi di Negeri Kedah.

Inilah gambar bangunan utama Maktab Mahmud yang saya ambil dari laman web memori-kedah.net. Semasa saya kecil, saya pernah tinggal berdekatan dengan maktab ini. Kini anak saudara sebelah isteri saya menuntut disini tetapi dicawangan lain. Khabarnya, beliau akan melanjutkan pelajaran ke Jordan tahun ini.

Ini merupakan gambar peletakan batu asas yang telah disempurnakan oleh Tunku Mahmud. Nama maktab diambil dari nama tokoh ini (diambil dari laman web memori-kedah.net)

Tunku Mahmud, pengasas Maktab Mahmud(diambil dari laman web memori-kedah.net)

Tuan Haji Ismail Bin Hashim, bekas pelajar Maktab yang telah mengharumkan nama maktab . Beliau telah menjadi johan musabaqah peringkat kebangsaan sebanyak sembilan kali dan lapan kali di peringkat antarabangsa (diambil dari laman web memori-kedah.net)

Berikut saya sertakan sejarah ringkas Maktab dan tokoh-tokoh terkenal yang pernah menimba ilmu di Maktab yang penuh bersejarah ini,

Sejarah ringkas Maktab Mahmud (Maktab Mahmud Putera & Maktab Mahmud Puteri )
Maktab Mahmud Putera berasal daripada sebuah sekolah Arab Ugama iaitu Madrasah Hamidiah, nama yang diambil sempena nama DYMM Sultan Abdul Hamid yang memerintah Kedah ketika itu. Madrasah Hamidiah ini diasaskan pada tahun 1908 oleh Tuan Sheikh Haji Wan Sulaiman bin Haji Wan Sidek iaitu Kadi Besar Negeri Kedah ketika itu. Guru besar yang pertama ialah Tuan Haji Yasin bin Mohamad Tahir. Bangunannya bertempat di Limbong Kapal. Pada tahun 1937, penuntut-penuntut madrasah ini telah berpindah ke bangunan baru yang terletak di Simpang Kuala. Peletakan batu asas untuk bangunan baru ini telah dilaksanakan oleh pengasasnya sendiri iaitu Tunku Mahmud ibni almarhum Sultan Ahmad Tajuddin Makramul Shah pada hari Jumaat 29 Rabiul Awal 1355 Hijrah bersamaaan 19 Jun 1936 Masihi. Bangunan baru ini kemudiannya dirasmikan oleh DYMM Sultan Abdul Hamid Halim Shah Ibni Almarhum Sultan Ahmad Tajuddin dan menukar nama kepada Almaahadul Mahmud iaitu sempena nama Tunku Mahmud (Regent dan President State Consul Negeri Kedah), pengasas bagi bangunan baru ini. Maktab Mahmud Puteri ini pula berasal daripada sebuah sekolah Arab iaitu Attarbiatul Banat. Madrasah ini diasaskan oleh Tuan Haji Saad bin Said pada awal tahun 1948 di rumahnya di Kota Tanah. Tuan Haji Saad merupakan bekas guru Maktab Mahmud dan bekas kadi besar Negeri Kedah. Pada awal tahun 1958, sekolah ini telah berpindah ke bangunan barunya di Jalan Pegawai dan menukar nama kepada Madrasah Attarbiatul Islamiah. Pada tahun 1968, Yang Amat Berhormat Tun Abdul Razak bin Datuk Hussin telah menyampaikan bantuan untuk membina bangunan baru bagi sekolah ini. Pada 25hb April 1969, Yang Amat Berhormat Tun telah merasmikan pembukaan bangunan baru itu.
Kedua-dua sekolah ini berada di bawah pentadbiran pengetua dan lembaga pengelola yang berasingan. Kedua-dua sekolah ini menjalankan pelajaran Ugama mengikut sukatan pelajaran Malaysia sendiri di samping sukatan dari Timur Tengah. Pada 1hb Januari 1973, kedua-dua sekolah ini telah diletakkan di bawah satu lembaga pentadbiran dan seorang pengetua menurut Enakmen Lembaga Maktab Mahmud 1967. Maktab Mahmud Putera dan Maktab Mahmud Puteri ini diletakkan dibawah satu pentadbiran iaitu Lembaga Maktab Mahmud.
Rujukan dari memori-kedah.net

Tokoh lepasan Maktab Mahmud

DATO' PADUKA SHEIKH ABDUL MAJID BIN MOHD NOOR
Bekas Pengetua Maahad Mahmud.
Bekas Yang Dipertua Majlis Agama Islam Dato' Setia Jaya - DHM,DPCK,PCK

Pengerusi Jawatankuasa fatwa Negeri Kedah

DATO' JAYA PERKASA DATO' SHEIKH MOHD YUSUF BIN HAJI ISMAIL-DCDK,BCK

Bekas Yang Dipertua Majlis Agama Islam Ahli Jawatankuasa SPA Kedah

TUAN SHEIKH ABDUL RAZAK BIN HJ MOHD YUSUF-BCK

Pendaftar Jamiah Islam Negeri Kedah Darul Aman (INSANIAH)

DATO' SHEIKH MAHMUD NAIM

Setiausaha Zakat Negeri Kedah

PROFESOR DATO'DR. OSMAN BIN ISHAK

Bekas rektor Jamiah Islam Negeri Kedah Darul Aman (INSANIAH)

Pengerusi Lembaga Maahad Mahmud

DATO' DR. ABDUL HALIM BIN ISMAIL

Bekas Pengarah Urusan Bank Islam Malaysia

DATO' DR. ISMAIL BIN IBRAHIM

Bekas Ketua Pengarah IKIM

DR. BALKHIS BINTI ABU BAKAR

Prof. Madya Fakulti Bahasa Arab, UKM, Bangi

DR. HAJJAH SAODAH BINTI HJ HASSAN

Pensyarah Fakulti Bahasa Arab, UKM, Bangi

YB SENATOR MEJAR JENERAL(B) DATO’ HAJI JAMIL KHIR BIN HAJI BAHAROM

Menteri di Jabatan Perdana Menteri

No comments:

Post a Comment