Sunday, April 26, 2009

al-Jenderami dan Pulau Tiga

Selesai menghantar pelajar menyertai pertandingan KAMIL peringkat Daerah Sepang 2009, saya bergerak menuju ke Bangi kerana ada urusan disana. Saya mengambil jalan Dengkil-Kajang dan kemudiannya melalui kawasan Yayasan al-Jenderami. Teringat masa majlis maulid tempoh hari, saya ada membuat tempahan buku. Langsung saya ambil keputusan untuk singgah sekejap di Yayasan al-Jenderami.

Papan tanda Yayasan al-Jenderami di tepi jalan. Yayasan ini terletak di Kampung Baru Jenderam Hilir. Ada lebih kurang 10 km dari Bangi atau 25 km dari Puchong (kalau tak silap saya)

Papan tanda Selamat Datang ini terletak berhampiran dengan pintu masuk Yayasan

Inilah wajah Yayasan al-Jenderami disebelah siang. Dalam program maulid sebelum ini, saya hanya berkesempatan mengambil gambar di sebelah malam (rujuk Kenangan Maulidur Rasul 1430 di al-Jenderami).

Pada ketika itu, ada pengajian sedang berlangsung di masjid Yayasan

Saya berjumpa Syeikh Ahmad Roee untuk bertanyakan tentang tempahan buku. Masa majlis maulid tempoh hari, kami ada juga ber'soreh-soreh' tentang salasilah. Kami berbual di ruang pameran Yayasan al-Jenderami. Saya tertarik dengan satu poster yang memaparkan gambar ulama terkenal di Selangor iaitu almarhum Tuan Guru Haji Mohd Zain Tama bersama dengan tenaga-tenaga penting Yayasan al-Jenderami (rujuk gambar atas)

Satu lagi gambar yang menarik perhatian saya ialah gambar beramai-ramai tenaga utama Yayasan al-Jenderami dengan almarhum Tuan Guru Haji Hasyim Abdul Aziz, seorang lagi ulama terkenal Selangor

Di ruang pameran itu juga, ada dipamerkan kitab al-Quran yang bertulisan tangan

Kitab-kitab yang pernah dan masih menjadi teks pengajian di Yayasan al-Jenderami dihimpunkan diruang pameran untuk tatapan pengunjung

Seronok berjumpa dengan Syeikh Ahmad Roee yang kalau tak silap saya merupakan Pengurus Besar Yayasan al-Jenderami. Beliau berasal dari Parit, Perak. Dalam kesempatan yang terlalu singkat, ada jugalah beberapa perkara yang kami bualkan tentang salasilah. Satu perkara menarik yang disebutnya ialah adanya makam seorang ulama besar di Pulau Tiga, Perak. Ulama tersebut dimakamkan berhampiran dengan makam Sultan Perak. Insyallah, jika diizinkan Allah swt, saya akan menziarahi makam ulama tersebut. Saya tidak dapat berbual lama kerana ada urusan lain yang perlu diselesaikan di Bangi. Lebih kurang pukul 11.30 pagi, saya kembali di SRA Dato' Ahmad Razali. Acara-acara yang disertai oleh pelajar saya telahpun selesai dan kini hanya menantikan keputusan pertandingan.

Lebih kurang pukul 1.15 tengah hari, azan Zohor berkumandang. Saya ke masjid ini yang letaknya bertentangan dengan SRA Dato Ahmad Razali.

Di pintu gerbang (sebelah dalam masjid), tercatat nama masjid tersebut iaitu Masjid as-Shariff


Dewan solat utama masjid. Kelihatan bilal sedang mengumandangkan azan




Kombinasi mimbar dan ruang imam



No comments:

Post a Comment