Tuesday, April 21, 2009

Kenangan Maulidur Rasul 1430 di al-Jenderami

Pada 14 Mac 2009 yang lepas, saya berkesempatan menghadiri sambutan Maulidur Rasul 1430 di Yayasan al-Jenderami. Yayasan ini terletak di Kampung Baru Jenderam Hilir. Sebenarnya sambutan itu berlangsung selama dua hari iaitu 13 dan 14 Mac. Ramai ulama hadir pada malam itu. Saya datang ke Yayasan bersama-sama dua orang sahabat saya iaitu Firdaus dan Ramadhan. Kami bertolak dari Puchong dan sampai di Yayasan lebih kurang pukul 7.00 petang. Meriah sungguh suasana disitu. Ada jualan kitab, pameran ulama nusantara dan juga jualan-jualan lain oleh masyarakat setempat. Antara ulama besar yang hadir ialah seperti al-Habib Omar al-Aidrus yang merupakan cucu Tokku Paloh, Habib Hasan bin Muhammad Salim al-Attas dari Singapura, Habib Muhammad Najib Thoha as-Seggaf dari Indonesia, Habib Hud al-Haddad, Habib Ali Zainal Abidin, Habib Kazim Jaafar as-Seggaf dari Tarim, Yaman dan Syeikh Affeefuddin al-Jailani dari Lembaga Amanah al-Wariseen. Kesemua ulama besar ini menyampaikan tausyiah pada malam itu dan juga memimpin majlis selawat. Yayasan al-Jenderami ini telah menjadikan sambutan Maulidur Rasul ini sebagai acara tahunan. Tahun lepas saya tidak berkesempatan untuk hadir disini tetapi Alhamdulillah tahun ini, saya bukan sahaja berjaya menghadirkan diri disini tetapi juga dalam sebahagian besar majlis sambutan Maulidur Rasul yang diadakan di sekitar Lembah Kelang. Seronok bila dapat berdamping dengan para ulama dan mengalunkan selawat bersama-sama. Mengalunkan selawat kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad saw amat besar ganjarannya kerana bagindalah yang akan memberi syafaat ketika di Hari Akhirat kelak. Sebab itulah kita sebagai umat Nabi Muhammad perlulah berazam untuk sentiasa berselawat keatas Junjungan Besar Nabi saw kerana itulah salah satu cara untuk kita menunjukkan perasaan cinta dan kasih kepada baginda. Jika kita tidak cinta dan kasih kepada baginda, bagaimanakah baginda hendak memberikan syafaat kepada kita kelak? Azam dan tekadlah diri untuk tidak lalai dan lupa dari mengingati dan melaksanakan segala perintah Allah swt dan Kekasihnya, Nabi Muhammad saw.


Selepas solat maghrib berjemaah, saya cuba mengambil posisi yang agak jauh sedikit untuk bersolat sunat. Inilah pandangan dibahagian luar kompleks Yayasan. Kompleks ini sangat indah diwaktu malam. Saya anggarkan ada sekitar 2000-3000 orang hadir pada malam itu.



Dalam gambar diatas, kelihatan menara masjid yang berada didalam kompleks Yayasan



Muslimat ditempatkan disebelah kiri kompleks. Kalau tak silap saya, bangunan disebelah kiri itu mempunyai bilik kelas, hotel bertaraf 3 bintang dan juga koperasi Yayasan tempat ahli dan masyarakat berjual-beli.


Ruang masjid yang sesak menyebabkan ramai jemaah mengambil tempat dibahagian luar. Ada bebrapa projektor yang diletakkan dibeberapa penjuru bagi memudahkan jemaah yang berada diluar melihat ucapan atau tausyiah yang disampaikan oleh tetamu kehormat

Kamera saya tak berapa bagus sebelah malam kerana kurang pencahayaan. saya hanya guna kamera telefon sahaja model SE 750i



Pandangan dari sisi lain kompleks Yayasan. Saya sangat suka suasana di luar kerana dataran yang lapang itu membolehkan para jemaah berehat-rehat atau bersantai. Cuma pada ketika itu, hujan dah mula rintik. Para jemaah kemudiannya mengambil tempat untuk duduk dibawah khemah yang disediakan.

Saya turut mengunjungi ruang pameran yang diadakan didalam kompleks itu. Gambar yang saya ambil diatas adalah berkenaan tentang kitab Dala'il al-Khairat. Dikhabarkan, pahlawan Bugis yang sangat terkenal iaitu Raja Haji ketika bertempur dengan tentera Belanda sentiasa membawa kitab ini bersama. Sehinggalah diakhir hayatnya dan syahid dalam pertempuran, tangannya masih memegang kitab ini. Kitab ini ada diterbitkan oleh Yayasan Sofa. Harganya kalau tak silap saya dalam RM 30.



Beberapa bahan menarik yang dipamerkan di ruang pameran. Saya ada juga membeli dan menempah beberapa buku yang dipamerkan disitu.

Poster berkenaan Warisan Peninggalan Ulama Nusantara yang diterbitkan oleh Yayasan al-Jenderami.

Inilah koperasi yang menjual pelbagai jenis barangan. Kalau tak silap saya, diatas koperasi itu adalah hotel bertaraf 3 bintang

Jemaah sedang khusyuk mendengar syarahan yang disampaikan

Kelihatan didalam skrin, Habib Omar sedang menyampaikan syarahan yang menghimpunkan kata-kata nasihat

Habib Muhammad Najib turut menyampaikan syarahan

Saya segera mencari posisi yang lebih baik sebelum majlis selawat bermula. Rugi rasanya jika tak dapat duduk dekat dengan ulama-ulama besar ini ketika mengalunkan selawat

Ulama-ulama besar yang menjadi tetamu kehormat berada dibahagian depan masjid

Saya tak pasti dapat duduk dibaris ke berapa tetapi dalam kelompok baris pertengahan pada waktu itu.

Majlis maulid pun bermula



Jemaah berdiri ketika mengalunkan selawat. Dan beberapa gambar lain tentang majlis maulid, boleh ditatap dibawah ini.
























Majlis berakhir sekitar jam 10.30 malam. Selepas itu, para jemaah menikmati jamuan yang disediakan. Kami pulang dalam pukul 11.30 malam. Sebelum pulang, saya membeli beberapa buah kitab yang dijual di gerai Khazanah Fathaniyyah.

No comments:

Post a Comment