Monday, October 12, 2009

Aktiviti hujung minggu lepas


Hari Sabtu lepas disebelah pagi, saya agak sibuk sedikit. Awal-awal pagi lagi saya dah ke madrasah sebab kena temuduga bakal pengajar madrasah. Ramai yang apply jawatan tetapi yang datang hari tu cuma dua orang. Kedua-duanya ustaz. Saya beritahu mereka keputusan temuduga akan dimaklumkan dalam tempoh dua minggu selepas itu. Selepas temuduga, saya ke kedai ayam. Beli ayam 3 ekor sebab besok nak buat meeting madrasah tak rasmi dan makan-makan sikit



Ni le rupa kedai ayam tu. Tak macam kedai ayam. Kedainya besor tapi bersih dan kemas. Ayamnya disembelih kat ladang. Kat kedai ni diorang cuma timbang dan potong sahaja.


Ini di auditorium Muzium Kesenian Islam KL. Saya kesini keesokan harinya sebab menghadiri wacana pemikiran almarhum Sayyid Muhammad

Kelihatan ada satu mangkuk besar dan satu arca buku didepan ruang legar auditorium. Kalau tak silap saya direka dari pereka Iran


Bahagian dalam auditorium


Tuan Haji Yusri, Persiden ABIM mempengerusikan majlis. Majlis bermula lebih kurang jam 9.00 pagi


Pembentang pertama ialah Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki


Waktu rehat. Ikhwan dibekalkan dengan sekeping 'pizza' dan sebotol mineral water untuk alas perut. Kata Tuan Haji Yusri, dekat auditorium ada 'pantang-larangnya'. Tak dibenar adakan jamuan di kawasan perkarangan auditorium.


Ikhwan mengambil angin di ruang legar auditorium


Sesi kedua bermula. Sayyid Ahmad bersama pengiringnya duduk dibahagian hadapan auditorium bersama-sama dengan Syeikh Fuad


Sebelum ucaptama bermula, ikhwan dijamu dengan 'halwa telinga' yakni diperdengarkan qasidah


Ucaptama bermula. Sayyid Ahmad mensyarah tentang peribadi ayahandanya Sayyid Muhammad dan bab-bab yang berkaitan tentang aqidah


Murid kanan almarhum Sayyid Muhammad, Habib Abdurrahman turut memberi syarah tentang sosok peribadi Sayyid Muhammad


Majlis berakhir


Saya pulang dengan ditemani sebotol mineral water tajaan Yayasan al-Bukhari


Kitab yang menghimpunkan karya-karya berkenaan aqidah oleh Sayyid Muhammad ini disusun oleh Syeikh Muhammad Fuad. KItab ini dihadiahkan kepada ikhwan yang hadir di majlis wacana hari itu

No comments:

Post a Comment