Wednesday, October 7, 2009

Masjid Kristal Pulau Wan Man

Saya menziarahi masjid ini bersama keluarga ketika menghadiri kenduri adik perempuan saya yang berkahwin dengan orang Terengganu pada pertengahan tahun lepas. selepas melawat Taman Tamadun Islam, saya berjalan ke masjid ini yang terletak bersebelahan sahaja dengan Taman Tamadun Islam. Kebetulan pada masa itu, waktu maghrib sudah hampir dekat, jadi kami menunaikan solat maghrib disitu. Agak ramai juga pelawat datang menziarahi masjid tersebut. Kemungkinan besar, ramai diantara pelawat itu adalah orang luar. Ini berdasarkan plet kereta mereka yang rata-rata bermula dari B (Selangor) dan W (KL). Mungkin mereka juga seperti saya 'menghantar' atau menghadiri masjid kenduri kahwin saudara-mara mereka. Saya tidak ada info lengkap mengenai masjid ini. Walaubagaimanapun dibawah ini saya sertakan serba sedikit catatan tentangnya yang saya petik dari wikipedia.
Masjid Kristal merupakan sebuah masjid yang terletak dalam kawasan pelancongan Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man, Terengganu.
Perasmian
Masjid Kristal telah dirasmikan oleh Perdana Menteri, Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi
. Yang DiPertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin bersama-sama Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah telah berkenan berangkat ke Majlis Perasmian Masjid Kristal di Pulau Wan Man, Kuala Terengganu pada 8 Februari 2008 jam 6.00 petang.
Pembinaan
Masjid ini dibina daripada kaca
dan keluli, masjid pintar pertama di Malaysia dan mempunyai keluasan 2,146 meter persegi. Masjid ini boleh memuatkan 700 jemaah pada satu-satu masa dan dilengkapi dengan prasarana teknologi maklumat dan liputan WiFi yang membolehkan pengunjung menggunakan kemudahan akses internet bagi membaca al-Quran elektronik.


Saya tidak pasti ini binaan apa tetapi didalamnya terdapt kiosk-kiosk perniagaan. Untuk sampai ke masjid perlu melalui binaan ini.


Laluan menuju ke masjid. Anak saya teruja melihat laluan air disepanjang jalan ke masjid. Sekejap-sekejap dia berhenti, memasukkan kakinya kedalam laluan air itu. Boleh kata hampir semua kanak-kanak yang melintasi kawasan itu tidak melepaskan peluang bermain-main dengan air di laluan tersebut.


Masjid Kristal Pulau Wan Man. Selama ini saya hanya tengok gambarnya sahaja tetatpi hari itu saya berpeluang menjejakkan kaki di hadapannya


Masjid Kristal nampak 'gagah' dengan senibina kaca dan kelulinya


Sisi lain masjid. Pelawat yang datang ke sini tidak melepaskan peluang melihat kawasan persekitaran masjid yang mempunyai lanskap yang indah

Kuala Terengganu dapat dilihat dari sini

Satu lagi sisi lain masjid


Ruang solat utama masjid. Mimbarnya berwarna putih


Ruang mimbar dan mihrab



Ruang solat wanita


Gugusan lampu di kubah utama

Kubah utama di bahagian dalam


Masjid Kristal di waktu malam


Gambar dirakam lebih kurang jam 8.00 malam







No comments:

Post a Comment