Monday, October 19, 2009

Radiator

Hari Isnin. Saya keluar awal dari rumah lebih kurang jam 7.30 pagi. Elok-elok sampai di traffic light Desa Air Hitam, saya nampak asap di bahagian hadapan kereta saya. Sangkaan saya asap itu bukan dari kereta saya tetapi dari ekzos kereta dihadapan saya kerana ekzosnya agak besar jadi mungkin asap itu keluar dari situ. Sebaik masuk LDP, asap makin tebal, barulah saya perasan temperature kereta dah naik. Rupanya asap tu dari kereta saya. Saya ingat kena berhentikan dulu kereta. Saya berhentikan kereta di Bandar Puteri. Saya call isteri saya mintak dia bawakan air. Saya bukak cap radiator. Kering habis. Saya masukkan air yang isteri saya bawak tadi. Agak-agak penuh, cepat-cepat saya hidupkan enjin untuk ke kedai pomen. Biasale, kedai Wing Hup yang pomennya nama Ben. Dalam perjalanan risau juga jika temperature mendadak naik. Alhamdulillah selamat sampai. sebaik sampai, seorang lagi mekanik, nama dia Ah Kai terus check radiator. Muka dia agak berkerut. Katanya, Harap2 jangan head rosak. Kalau rosak lagi kacau. Lagi banyak belanja. Beberapa lama kemudian, Ben sampai. Kata Ben, Apasal tak call saya, lain kali kalau radiator problem, you jangan bawak, call kita biar kita ambil. Takut dia effect sama enjin. Lepas dari itu, Ben dan Ah Kai silih berganti check enjin dan radiator. Ben kata benda ni ambik masa, mungkin petang baru siap. Dia hantarkan saya balik rumah dulu. Tengahari kemudian dia call. Bang, enjin ok. Untuk radiator dan lain-lain barang semua sekali dalam RM275. Kereta siap disebelah petang. Dalam kepala saya dah terbayang kereta baru.


Penunjuk temperature ketika saya dalam perjalanan nak kedai pomen. Dalam hati, janganle sampai ke takuk merah tu.


Ah Kai dengan seriusnya memberi tumpuan meneliti tempat mana yang bocor



Semua sekali RM 275



No comments:

Post a Comment